تقریبا تمام محققان در رشته ی تغذیه ، حداقل به مواردی از فواید رژیم مدیترانه ای ، که از میزان زیاد مصرف روغن زیتون در آن نشات می گیرد ، اعتقاد دارند. روغن زیتون در تمام غذاهای مردم حاشیه ی مدیترانه حضوری پر رنگ دارد و خود زیتون نیز یکی از مواد غذایی قدیمی |، که در مناطق مدیترانه ی پرورش می یافته است ، بشمار می رود.

روغن زیتون در دسته ی مواد غذایی سرشار از امگا 3 ، در کنار سالمون و گردو ، قرار می گیرد. روغن زیتون از خواصی بی نظیر برخوردار بوده و جزو معدود مواد غذایی است که FDA به تولید کنندگانش اجازه چاپ کردن فواید محصول روی بسته آن را می دهد.

اما خواص بیشمار روغن زیتون از چه ماده ای سرچشمه می گیرد ؟ برای شروع بهتر است به ترکیباتی به نام فنل اشاره کنیم . این ترکیبات از منابع آنتی اکسیدان ، با قابلیت کاهش التهاب و مبارزه با رادیکال های آزاد ، بشمار می روند. روغن زیتون خود از اسید چرب های اشباع نشده تشکیل می شود. از مهمترین این چربی ها می توان به اسید روغنی " oleic acid" اشاره کرد. اسید روغنی به مفید بودن برای قلب از طرق گوناگون ، خصوصا در مقایسه با بسیاری از روغن های تصفیه شده ، شهرت فراوان دارد.

روغن زیتون حتی در میان دیگر کربوهیدرات های ساخته شده از دانه ها و مفید برای سلامتی قلب ، یک قدم جلوتر است . برای مثال رژیم غذایی سرشار از اسید چرب های اشباع نشده ، کلسترول مضر خون را کاهش داده و در عوض کلسترول مفید را افزایش می دهند.

اما مصرف چه مقدار روغن زیتون در روز برای ما مفید خواهد بود؟ در حالی که پیشنهادات پزشکان ، به دلیل نیازهای گوناگون افراد به کالری ، با یکدیگر متفاوت است ، مصرف یک تا چهار قاشق روغن زیتون در روز مفید به نظر می رسد. آمار ها این طور تخمین زده اند که مردم حاشیه ی مدیترانه بین سه تا چهار قاشق به صورت روزانه از این روغن استفاده می کنند و این میزانی است که بسیاری از متخصصان به بیماران قلبی خود پیشنهاد می دهند.

فقط این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که تمام روغن زیتون ها مشابه یکدیگر نیستند. متاسفانه بسیاری از تولید کنندگان روغن زیتون این روزها به دلایل تجاری تنها به تولید روغن زیتون غیر اصل می پردازند. این محصولات در واقع تنها نمونه ای با کیفیت ضعیف از روغن زیتون هستند. مشکل اینجاست که بسیاری از زیتون ها به روش های طبیعی کاشت و برداشت نشده و همین موضوع به از بین رفتن بسیاری از مواد مغذی در این روغن منجر می شود.

روغن زیتون روغنی منحصر به فرد است ، به طوری که می توانید آن را خام مصرف کنید و به هیچ گونه پروسه ی فراوری در آن نیاز نیست. شما می توانید از فشرده کردن زیتون های طبیعی روغن آن را گرفته و مصرف کنید.