1- داروهای دیورتیک ادرار آور :

این داروها به سرعت با از دست رفتن آب بدن، باعث کاهش وزن (دقت کنید: کاهش وزن در اثر دفع آب بدن و نه لاغر شدن در اثر دفع چربی) می شوند که از نظر علمی نه تنها صحیح نیست بلکه خطرناک نیز می باشد. این داروها باعث افت شدید فشارخون می شوند. اکثر موسساتی که در تبلیغات خود کاهش وزن سریع را نوید می دهند از این روش استفاده می کنند.

2. داروهای هورمونی :

مثل داروهایی که باعث پرکاری غده تیروئید می شوند. این داروها نیز با افزایش کاتابولیسم (مصرف انرژی یا سوخت) باعث کاهش وزن و همچنین لاغر شدن می شوند که این روش نیز به دلیل اینکه در روند طبیعی بدن اختلال ایجاد می کند، از نظر علمی صحیح نبوده و خطرناک می باشد. (داروهای تیروئید اگر بدون تجویز پزشک استفاده شوند منجر به اختلال ریتم قلب و عوارض عضلانی خواهند شد)

3. داروهای ملین :

این داروها با دفع مواد غذایی بدن و جلوگیری از جذب مواد باعث کاهش وزن (ونه لاغری) می شوند که واضح است در درازمدت باعث سوء تغذیه و کمبود بعضی مواد مورد نیاز بدن خواهند شد. ضمن اینکه خود این داروها عوارضی از قبیل شکم درد و .... دارند.

4. داروهای گیاهی :

مصرف داروهای گیاهی به منظور کاهش وزن بسیار رایج است که در استفاده آنها باید به موارد زیر دقت شود :

  1. داروهای گیاهی هم مانند سایر داروها ممکن است عوارضی داشته باشند و به صرف گیاهی بودن نمی توان گفت که بی عارضه اند. بخصوص داروهائی که از عطاری تهیه می شود که معمولاً بروشورهای عوارض و طرز مصرف اصولی هم ندارند. (پس حتی الامکان داروهای گیاهی را از داروخانه بخواهید)
  2. با مصرف این داروها، بدن به آنها وابسته شده و با قطع مصرف ممکن است دوباره وزن و اشتها اضافه شوند.
  3. چاقی تجمع چربی است ولی بسیاری از این داروها آب میان بافتی را از طریق ادرار و محتویات روده را از طریق مدفوع دفع می کنند، که اینها هیچکدام چربی نیستند، ولی به هر حال وزن کم می شود که سریعاً قابل برگشت است.

5. داروهای ضد اشتها :

در بیماران دارای BMI حدود 30 یا بالاتر، عوامل دارویی می توانند همراه با رژیم و ورزش، موثر باشند.

فنیل پروپانول آمین : که سال ها است به عنوان عامل ایجاد کم اشتهایی مطرح شده است.در می 2000، دانشمندان دانشگاه ییل گزارشی را از مواجهه با PPA در زنان دچار سکته مغزی خونریزی دهنده منتشر ساختند. در نتیجه در نوامبر 2000، سازمان دارو و غذا از شرکت ها خواست که از ارائه داروهای دارای PPA خودداری کنند.

هیدروکلرید فن فلورامین و هیدروکلرید دکس فن فلورامین : که از سپتامپر 1997، به علت ایجاد بیماریهای قلبی نظیر بیماری دریچه ای از بازار خارج شدند. در این بیماری ها دریچه های قلبی حالتی به خود می گیرند که باعث می شود ظاهری سفید رنگ یافته و غیر قابل ارتجاع شوند.

سیبوترامین : ترکیب داروهای ایجاد کننده کاتکولامین ها و سروتونین می باشد و باعث می شود باز جذب سروتونین و نوراپی نفرین محدود گردد. این دارو در ابتدا برای ممانعت از افسردگی ارائه گردیده بود. با وجود اینکه عوارض شدیدی ندارد، با این وجود، کنترل دقیق میزان فشار خون و عملکرد قلب در این حال توصیه می شود. احتیاط از نظر فشارخون در بیماران، ضروری است و بهتر است از این داروها در بیماران با مشکلات قلبی عروقی، آریتمی قلبی، سکته مغزی و نارسایی احتقانی قلب استفاده نشود.

سیبوترامین جزو داروهایی است که جهت کاهش وزن استفاده می شود و دارای تاییدیه FDA بوده است ولی اخیراً لغو شده است.

6. داروهای مهار کننده جذب چربی :

ارلیستات، یک عامل غیر موثر بر سیستم عصبی است که باعث کم شدن اشتها نمی شود، بلکه مستقیماً از طریق روده از جذب چربی جلوگیری می کند. ارلیستات اغلب با وعده های کم کالری به کار می رود و باعث می شود 30% از جذب چربی کم شود. ممانعت از جذب چربی نگران هایی را درباره ویتامین ها به وجود می آورد؛ با این حال، ویتامین های محلول در چربی در بیماران معالجه شده با این عامل در مقدار عادی باقی می ماند. درصد اندکی از بیماران کاهشی را در میزان ویتامین D  و E و بتاکاروتن نشان می دهند که با مکمل ها قابل رفع است. تأثیرات جانبی در ارتباط با دستگاه گوارش است. به عنوان مثال می توان به دفع چربی و ایجاد نفخ اشاره کرد. مزایای استفاده از این عامل شامل کاهش کلسترول LDL و افزایش HDL و کنترل قند و کاهش فشارخون می باشد.

توجه داشته باشید که فقط یک سوم چربی جذب شده نخواهد شد، در حالی که نشاسته، پروتئین و دو سوم چربی باقیمانده که هنوز دارای کالری زیادی می باشند، جذب بدن خواهد شد. از طرفی دفع بدون اختیار مدفوع حاوی چربی جذب نشده به بدن، عارضه بسیار ناراحت کننده ای است که بسیاری از مصرف کنندگان از آن شاکی می باشند.

داروی ارلیستات دارای تاپیدیه FDA می باشد.

همیشه بخاطر داشته باشید که هر دارویی که بتواند باعث کاهش اشتها یا وزن بشود، باعث می شود تا سیستم بدن به آن عادت کند و با قطع مصرف آن (مانند فنری که به زور جمع شده باشد و ناگهان فشار از روی آن برداشته شود) اشتها و وزن با سرعت و شدت زیادتر از قبل باز خواهد گشت.