جو دو سر معمولاً همیشه به عنوان یک غذای سالم مد نظر بوده است ولی از موقعی که خواص کاهنده کلسترول آن مشخص شد، بیشتر به عنوان یک غذا برای انسانها مطرح شد.

فیبر محلول : سبوس جو دوسر کلسترول LDL (کلسترول بد) و خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. جو دوسر بیش از هر غله دیگری دارای فیبر محلول است که منجر به هضم آرام تر و احساس سیری بیشتر می شود، پس به کاهش وزن کمک می کند. یک نوع از فیبر محلول، به نام بتاگلوکان به کاهش کلسترول کمک می کند. (این نوع فیبر در جو، مخمر آبجو و قارچ نیز وجود دارد)

در سال 1998، FDA اعلام کرد، وجود 3 گرم فیبر محلول از جو دوسر همراه با یک برنامه غذایی با چربی اشباع و کلسترول کنترل شده، خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

جو دوسر تنها غله ایی است که نظیر حبوبات دارای پروتئین «آونالین» می باشد. پروتئین جودوسر نظیر پروتئین سویاست که مشابه پروتئین گوشت، شیر و تخم مرغ است.آنتی اکسیدان های منحصر به فرد موجود در جو دوسر که «آوناترامایدها» نامیده می شوند نیز باعث کاهش خطر بیماریهای قلبی عروقی می شود. این آنتی اکسیدان ها باعث کاهش آسیب کلسترول LDL توسط رادیکال های آزاد و در نتیجه کاهش خطر تشکیل پلاکهای اترومی و انسداد در عروق قلب خواهد شد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف ویتامین C همراه با آنتی  اکسیدان های موجود در جو دوسر تأثیر آنها را چندین برابر خواهد نمود.

بتاگلوکان نه تنها به سلول های ایمنی بدن کمک می کند تا سریع تر به محل عفونت برسند بلکه قابلیت آنها را برای از بین بردن عفونت بهبود می بخشد. آنتی اکسیدان های جو دوسر نظیر سلنیوم همراه با ویتامین E در بسیاری از فعالیت های آنتی اکسیدانی بدن شرکت می کنند، و منجر به کاهش علائم آسم و جلوگیری از بیماریهای قلبی می شوند. سلنیوم با ترمیم DNA باعث کاهش خطر سرطان به ویژه در روده بزرگ می شود. فیبر موجود در جو دوسر باعث کاهش خطر سرطان پستان در زنان (قبل و پس از یائسگی) می شود.

* احتیاط : فقط در افرادی که دارای اسید اوریک بالا هستند، ممکن است مصرف زیاد جو دوسر منجر به سنگ کلیه و یا نقرس شود.

جو دوسر

ارزش غذایی در 100 گرم

انرژی                                390 کیلوکالری

کربوهیدرات                         66 گرم

فیبر                                  11 گرم

چربی                                7  گرم

پروتئین                              17 گرم

پانتوتنیک اسید                     3/1 میلی گرم

فولات                                56 میکروگرم

آهن                                  5 میلی گرم

منیزیوم                              177 میلی گرم

بتاگلوکان (فیبر محلول)            4 گرم