غله ایی شبیه گندم ولی بلندتر و باریک تر است. جدا کردن سبوس از دانه چاودار بسیار مشکل می باشد، بنابراین آرد چاودار معمولاً حاوی مقدار زیادی مواد مغذی می باشد (برخلاف آرد تصفیه شده گندم)

 فواید برای سلامتی :

*فیبر چاودار کاهش وزن را تسهیل می کند :

 چاودار سرشار از فیبر است و فیبر آن حاوی مقادیر زیادی پلی ساکاریدهای غیر سلولزی می باشد که ظرفیت زیادی برای اتصال به آب دارد و خیلی سریع احساس پرشدگی و سیری ایجاد می کند و نان چاودار را برای کسی که برای کاهش وزن تلاش می کند، به یک کمک اساسی تبدیل می نماید.

*جلوگیری از تشکیل سنگ صفرا :

مصرف مواد غذایی سرشار از فیبرهای غیرمحلول نظیر چاودار، از تشکیل سنگ های صفراوی به ویژه در خانم ها پیشگیری می نماید. این امر به علت سرعت بخشیدن به حرکت غذا در روده، کاهش ترشح اسیدهای صفراوی (خود منجر به ایجاد سنگ های صفرا می شوند) و افزایش حساسیت به انسولین و کاهش تری گلیسیرید ها می شوند.

*کاهش خطر دیابت تیپ 2:

چاودار و سایر غلات کامل (جو دوسر) سرشار از منیزیوم هستند ماده ای معدنی که برای 300 آنزیم، عامل کمکی محسوب می شود- که اینها شامل آنزیم های در گیر در مصرف گلوکز و ترشح انسولین نیز می شوند.

در مطالعه که مصرف چاودار و غلات کامل (جو دوسر) باعث کاهش خطر دیابت تیپ 2 شد، نشان داده شد که مصرف روزانه لبنیات کم چرب نیز خطر دیابت تیپ 2 را تا 13 درصد کاهش می دهد. پس مصرف نان چاودار و جودوسر برای افراد دیابتی از مصرف نان گندم بهتر است. نان گندم بدون سبوس میزان پاسخ انسولینی بیشتری نسبت به نان چاودار دارا می باشد. محقیقین این کاهش پاسخ انسولینی را نه تنها به میزان فیبر موجود در نان چاودار بلکه به سفت تر بودن و کم حفره بودن دانه های نشاسته ای چاودار نسبت دادند. این موضوع بزرگتر بودن اندازه ذره بلعیده شده و کاهش سرعت هضم نشاسته به قند را باعث می گردد.

*بهبود سلامتی روده ها:

 فیبر موجود در چاودار با اتصال به سموم داخل روده بزرگ و دفع آنها و نیز اتصال به مواد شیمیایی سرطان زا باعث کاهش آسیب به سلول های روده و جلوگیری از ایجاد سرطان روده بزرگ می شود. با اتصال به نمک های صفراوی و دفع آنها، بدن مجبور است با شکستن کلسترول، نمک های صفراوی تولید کند، که در نهایت منجر به کاهش کلسترول نیز می شود.

*منافع زیاد قلبی عروقی برای زنان پس از یائسگی :

مصرف 6 بار در هفته چاودار و جو دوسر پس از یائسگی، منجر به کاهش کلسترول، فشار خون و بیماریهای قلبی عروقی می شود. در این خانم ها با مصرف چاودار، سرعت روند تصلب شرائین، تشکیل پلاکهای تنگ کننده و انسداد عروق تغذیه کننده قلب و مغز کاهش می یابد.

* جلوگیری از نارسایی قلبی :

مصرف غلات کامل و فیبرها (چاودار و جو دوسر) با کاهش فشارخون و خطر حمله قلبی، باعث کاهش میزان بستری و مرگ و میر ناشی از نارسائی قلبی می شوند. مواد مغذی گیاهی موجود در چاودار (جو دوسر) نظیر لیگنان ها که توسط فلورمیکروبی طبیعی روده، به لیگنانهایی نظیر انترولاکتون تبدیل می شوند، منجر به پیشگیری از بیمارهای قلبی و سرطان های وابسته به هورمون نظیر سرطان پستان می شوند. به غیر از غلات کامل بیشترین انترولاکتون در کلم و سبزیجات برگ دار می باشد. لیگنان ها با فعالیت استروژن گیاهی موجود در چاودار باعث کاهش گرفتگی در زنان یائسه می شوند. این استروژن های گیاهی با اشغال گیرنده های استروژن، باعث کاهش اثر استروژن انسانی شده و باعث کاهش خطر سرطان پستان می شوند.