مغزها :

انواع مغزها از جمله مواد بسیار مفید ولی بسیار پر کالری هستند که در صورت مصرف بیش از حد، منجر به اضافه وزن می شوند. اینها باید بدون نمک و بدون سرخ شدن استفاده شوند.

گردو و بادام در صورت مصرف متعادل منجر به کاهش کلسترول خون می شوند.

کره بادام زمینی یک منبع عالی برای پروتئین است، فاقد کلسترول و حاوی چربی غیر اشباع است ولی کالری آن زیاد است و باید در افراد دارای اضافه وزن کم مصرف شود.

روغن کلزا (کانولا) حاوی بیشترین میزان MUFA می باشد. پس از این ها روغن های ماهی، بادام زمینی، کنجد، ذرت، آفتابگردان و سویا بیشترین میزان MUFA را دارند. روغن کلزا حتی از روغن زیتون هم دارای چربی اشباع کمتری می باشد.

  • هرچه روغن در حرارت محیط مایع تر و شفاف تر باشد، کیفیت بالاتری دارد.
  • کره های گیاهی (مارکارین) به خصوص نوع جامد آن حاوی چربیهای ترانس و اشباع زیادی هستند و برای سلامتی مضر می باشند. (نظیر روغنهای جامد)
  • برای کاهش چربی غذا بهتر است از سرخ کردن استفاده نکنیم و به جای آن از روشهای آب پز، کباب و یا فر استفاده کنیم . برای سرخ کردن از روغنهای مایع که مخصوص سرخ کردن هستند استفاده کنیم.(این روغن ها در برابر حرارت مقاوم ترند و به ماده غذایی سرخ کردنی کمتر نفوذ می کنند) و ماهی تابه هائی که بدون روغن یا با روغن کم سرخ می کنند را تهیه کنیم. شعله برای آشپزی هرچه کمتر باشد، روغن دیرتر خراب می شود.
  • چربیهای اشباع (چربهای با منشا حیوانی، کره و روغن نارگیل) و چربیهای ترانس (همان روغن های غیراشباع است که در اثر هیدروژنه شدن اشباع شده و تبدیل به نوع ترانس می شوند) نظیر روغن گیاهی جامد و کره گیاهی جامد (مارگارین جامد) را از برنامه غذائی خود کم کنید زیرا علاوه بر کالری زیاد و ایجاد چاقی منجر به سرطان و بیماریهای قلبی نیز می شوند.
  • حتی بهترین روغنها هم کالری زیادی دارند پس در برنامه غذائی کاهش وزن باید مقدار آنها رعایت شود.