به عنوان یکی از پر استفاده ترین ادویه ها در سراسر جهان ، خواص زنجبیل همیشه چشمگیر و تاثیرگذار بوده است . با طعم تند و تیز ، می توان گفت میزان طعم دهندگی این ادویه با خواص بی نظیر آن برابری می کند . زنجبیل همیشه در دسترس است و برای بیماری های کوچکی همچون سرماخردگی تا اختلالات مربوط به مغز کاربرد دارد .

 

خواص زنجبیل بیشتر از ویژگی ضد التهاب و آنتی اکسیدان بودن آن و همچنین ترکیبات درمانی مثل جینجرول سرچشمه می گیرد . اما این خواص دقیقا چه هستند و چطور می توانید زنجبیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید ؟ زنجبیل به صورت تازه ، خشک ، آسیاب شده و حتی عصاره مورد استفاده قرار می گیرد و می توانید به راحتی از دم شده و یا در غذای خود از آن بهره ببرید .

 

کمک به برطرف کردن حالت تهوع

از زمان های دور زنجبیل را برای برطرف کردن دریازدگی مورد استفاده قرار می دادند .از بین بردن حالت تهوع  شاید یکی از مشهورترین فواید زنجبیل باشد . در تحقیقاتی که روی زنان باردار انجام گرفته میزان اثرگذاری زنجبیل برای کاهش حالت تهوع در این دوران به اثبات رسیده است . زنجبیل برای حالت تهوع بعد از شیمی درمانی نیز موثر است .

 

مبارزه با عفونت های قارچی

عفونت های قارچی می توانند بیماری های مزمن زیادی را بوجود آورند . زنجبیل اما به از بین بردن این نوع از عفونت کمک می کند  ، زیرا یکی از مواد ضد قارچ محسوب می شود .  

در نتیجه ی تحقیقاتی که در سال 2006 در ایران انجام گرفته عصاره ی زنجبیل می تواند عفونت های قارچی که خصوصا در دهان بوجود می آیند را درمان کند .

 

پیشگیری از زخم معده

زخم معده بسیار دردناک است و علایمی همچون ضعف ، سوء هاضمه ، سوزش قلب و ناراحتی های دستگاه گوارش دارد و تحقیقات بسیاری نشان می دهند زنجبیل از این بیماری ، از طریق خاصیت ضد التهاب خود و متوقف کردن فعالیت آنزیم های بوجود آورنده ی زخم معده ، پیشگیری می کند .

 

کاهش دردهای قاعدگی

متاسفانه اثرات جانبی نظیر سردرد ، گرفتگی ماهیچه ای و درد همیشه در دوران قاعدگی وجود دارد . برخی برای از بین بردن این درد به مسکن ها و قرص های مختلف روی می آورند . اما درمان های بی خطری مثل زنجبیل نیز وجود دارند . در این مورد زنجبیل حتی به اندازه برخی از مسکن ها موثر خواهد بود .

 

توقف پیشروی سرطان

یکی از بحث برانگیزترین و چشمگیرترین خواص زنجبیل را می توان قدرت آن در پیشگیری از سرطان دانست . زنجبیل و ترکیب معروف آن ، جینجرول ، می توانند از پیشروی سلول های سرطانی در برخی از انواع این بیماری مثل سرطان پروستات پیشگیری کند . اما برای اثبات این احتمال هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است .

 

تنظیم قند خون

افزایش سطح قند خون علایم آزاردهنده ای همچون تکرر ادرار و سردرد دارد و اگر قند خون مرتبا تحت نظر نباشد ، مشکلات جدی تری مثل تخریب سلول های عصبی و عدم التیام زخم را در پی خواهد داشت . اما شما می توانید با مصرف پیوسته ی زنجبیل قند خون را تا حدی تنظیم کنید و از بروز این علایم پیشگیری نمایید .

 

کاهش درد مفاصل و ماهیچه ها

همانطور که قبل تر هم گفتیم زنجبیل گیاهی ضد التهاب است و اگر آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید درد مفاصل و استخوان ها را تا حد زیادی کاهش می دهد .

 

کاهش کلسترول

هرچند کلسترول از جهات بسیاری از جمله تعادل در تولید هورمون برای سلامتی ضروری است ، میزان زیاد از حد آن در رگ ها رسوب می کند و خطر ابتلا به امراض قلبی را افزایش می دهد .

یکی از بهترین خواص زنجبیل اما کاهش کلسترول به صورت طبیعی و پیشگیری از بیماری های قلبی می باشد . در واقع زنجبیل میزان کلسترول LDL و یا همان کلسترول مضر را تا حد زیادی کاهش می دهد .

 

بهبود عملکرد مغز

بیماری های زوال عصبی مثل آلزایمر و پارکینسون تا حد زیادی به میزان استرس مخرب و التهابات مزمن در بدن بستگی دارند . اما زنجبیل به طور کلی نقشی مهم و اساسی در بهبود عملکرد مغز ایفا می نماید . عصاره ی زنجبیل در واقع از پیر شدن و زوال سلول های عصبی و مغز پیشگیری می کند . عصاره ی زنجبیل حتی قادر به بهبود عملکرد شناختی و حافظه خصوصا در زنان میانسال می باشد .

 

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

زنجبیل در بهبود عملکرد دستگاه گوارش و اختلالات مربوط به آن بسیار قدرتمند است  و از مشکلاتی همچون سوء هاضمه پیشگیری می کند .

 

کاهش التهاب

هرچند التهاب واکنش دفاعی بدن در برابر عفونت و جراحت است ، التهابات مزمن یکی از دلایل اصلی پیدایش بیماری هایی همچون امراض قلبی ، چاقی ، دیابت و سرطان محسوب می شوند . اما ترکیبات موجود در زنجبیل خصوصا جینجرول می تواند در کاهش این نوع از التهاب موثر باشد .