1-سیر

تحقیقات مهمی نشان داده است، افرادی که بیشتر سیر می خورند، کمتر دچار سرطان های مختلفی از جمله سرطان دستگاه گوارش نظیر مری، معده و روده بزرگ می شوند. عناصر موجود در حبه های تند و تیز سیر، از تاثیر گذاری مواد سرطانزا در بدن و یا پیشرفت و تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری می کند. نمی توان گفت که خوردن چه مقدار سیر، از بروز سرطان جلوگیری می کند، اما می توان گفت که مصرف هر روزه بسیار موثر خواهد بود.

2-توت ها

انواع توت ها، به عنوان درمانی خوشمزه وجود دارند. خواص موجود در آب این میوه ها می تواند در مبارزه با سرطان بسیار موثر باشد. توت ها منحصرا دارای آنتی اکسیدان های قوی هستند که فعالیت رادیکال های آزاد که به طور طبیعی در بدن به وجود می آیند را خنثی کرده و از آسیب رسیدن به بدن توسط آنها جلوگیری می کند. ترکیبات موجود در این خانواده همچنین از رشد و پیشرفت سرطان جلوگیری می کند. از این خانواده شاتوت، بلوبری، زغال اخته، تمشک و توت فرنگی دارای آنتی اکسیدان های قوی زیادی هستند.

3-گوجه فرنگی

تحقیقات نشان می دهد، خوردن گوجه فرنگی سرطان پروستات را در مردان کاهش می دهد. آب گوجه فرنگی که از قسمت گوشتی آن به دست می آید، می تواند از آسیب به DNA که منجر به سرطان می شود، جلوگیری کند. گوجه فرنگی حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن است. جذب آنتی اکسیدان لیکوپن در بدن، از طریق فرآورده های ساخته شده با آب گوجه فرنگی مانند سس گوجه، بهتر انجام می شود. بابراین پاستا با سس گوجه راهی خوشمزه برای جذب لیکوپن و پیشگیری از سرطان است.

4-روغن ماهی

روغن ماهی حاوی مقدار زیادی امگا3 است که از بروز آسیب در DNA جلوگیری کرده و خطر آسیب دیدن آنها و ابتلا به انواع سرطان ها را کاهش می دهد. همچنین روغن ماهی حاوی ویتامین A هستند، که مهمترین ویتامین موثر در پیشگیری از سرطان است. روغن ماهی در پیشگیری از خطر بروز سرطان پروستات، سینه و روده بزرگ نقش مهمی دارد.

5-چای سبز

چای حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام کتکین است که می تواند از راه های مختلفی از جمله محافظت سلول ها از آسیب رادیکال ها، از بروز سرطان جلوگیری کند. تحقیقات نشان می دهد کتکین موجود در چای سبز، باعث کوچک شدن تومورها شده و از رشد آنها جلوگیری می کند. برخی مطالعات نیز نشان داده نوشیدن چای خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. چای سبز و سیاه هر دو دارای کتکین هستند اما با نوشیدن چای سبز مقدار بیشتری از آن را دریافت کرده و ممکن است یک فنجان از آن را در رژیم ضد سرطان خود جای دهید.

6-غلات کامل

غلات کامل شامل موادی مانند فیبرها و آنتی اکسیدان هایی هستند که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. و همین ویژگی باعث شده دانه های کامل در بالاترین سطح غذاهای ضد سرطان قرار بگیرند. جو دوسر، جو، برنج قهوه ای،گندم و ماکارونی، نمونه ای عالی از دانه های کامل است.

7-زردچوبه

این ادویه زرد رنگ، که جز ادویه های هندی است، منبع عمده کورکومین است که خاصیت ضد سرطانی بسیاری دارد. آزمایش حیوانی در آزمایشگاه ها نشان داده است که کورکومین، از ایجاد سلول های سرطانی جلوگیری کرده و گسترش و تکثیر آنها را نیز کند می کند. سعی کنید از زردچوبه در غذاهای خانگی خود استفاده کنید.

8-سبزیجات سبز

سبزیجات سبز مانند اسفناج و کاهو، منبع غنی از آنتی اکسیدان، بتاکاروتن و لوتئین هستند. همچنین این مواد مفید در کلم، کلم بروکلی و گل کلم نیز یافت می شود. تحقیقات آزمایشگاهی ثابت کرده، برخی مواد مغذی موجود در این سبزیجات، از رشد و ایجاد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

9-انگور قرمز

پوست قرمز انگور، منبع غنی آنتی اکسیدانی به نام رسوراتول است. آب انگور و سرکه انگور قرمز نیز حاوی این آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان رسوراتول از بروز و گسترش انواع مختلفی از سرطان ها جلوگیری می کند. به ویژه در مردان با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، ارتباط مستقیم دارد.

10-حبوبات

میوه ها و سبزیجات به عنوان منبع آنتی اکسیدان شناخته شده هستند. اما حبوبات در این فهرست تقریبا ناشناخته مانده اند. حبوبات به خصوص لوبیا چیتی و لوبیا قرمز، به طور قابل توجهی حاوی آنتی اکسیدان هستند و وجود آن در رژیم ضدسرطانی الزامی است. حبوبات همچنین حاوی فیبر بالایی است و مصرف زیاد فیبر خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.