غذاهای مغز مانند تخم مرغ، آووکادو و بادام نه تنها خوشمزه هستند، فواید بسیاری برای مغز دارند. هر آنچه که می خورید، تاثیر مستقیم روی مغز در زمان حال و آینده دارد. تاثیرات مثبت و منفی آنچه که در بشقاب و لیوان خود دارید را دقیقا روی سلامت مغز مشاهده خواهید کرد.

چه کسانی باید غذای مغز بخورند؟

همه می توانند از فواید هوش زیاد بهره ببرند. غذاهای مفید، می توانند شما را در عملکرد بهتر در مدرسه و کار کمک کنند. تحقیقات نشان می دهد، پایین بودن قند خون در وعده صبحانه، تا دو ساعت توجه و تمرکز را بیشتر می کند. در طولانی مدت، رژیم غذایی سالم می تواند مغز شما را تا یک دهه جوانتر از سن واقعی شما نگه دارد در حالی ه رژیم غذایی نامناسب، باعث ضعیف شدن بیشتر مغز و افزایش خطر ابتلا به بیماری های مغزی خواهد شد. به یاد اشتهباشید انرژی مورد نیاز مغز از طریق سوختن کربوهیدرات ها تولید می شود، بنابراین به جای حذف کربوهیدرات از رژیم غذایی، از یک برنامه غذایی مناسب با مواد مغذی و تقویت کننده که حاوی مقدار مناسبی کربوهیدرات است، پیروی کنید. اگر نمی خواهید از برنامه خاصی و معینی پیروی کنید، این مطلب را مطالعه کرده و غذاها و نوشیدنی هایی که باعث تقویت مغز می شود را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

آووکادو

21pic1

آووکادو مانند یک پرتاب سه امتیازی، برای سلامت مغز مفید است. اسید های اشباع نشده تک رشته ای و آنتی اکسیدان های موجود در آووکادو، باعث بهینه سازی گردش خون و افزایش جریان خون در مغز خواهد شد. پتاسیم موجود در آن باعث تنظیم فشار خون می شود. خوردن یک سوم یک آووکادو، به ویژه صبح زود، باعث افزایش تمرکز در تمام طول روز می شود.

تخم مرغ

21pic2

زرده تخم مرغ، مفیدترین قسمت تخم مرغ برای مغز است. تخم مرغ غذایی است که به راحتی آماده شده، مقرونبه صرفه بوده و سرشار از مواد مغذی است. مطالعات اخیر نشان می دهد، تخم مرغ باعث روان شدن تکلم و بهبود عملکرد لوب پیشین مغز که محل پردازش حل مسئله، حافظه، زبان، ابتکار، قضاوت، انگیزش و کنترل رفتار های اجتماعی است، می شود.

بادام

21pic3

استفاده از بادام به عنوان میان وعده هم خوشمزه است و هم تمرکز را افزایش می دهد. بادام یکی از منابع ویتامین E است و تحقیقات نشان داده شده است که این ویتامین محلول در چربی باعث کاهش سرعت زوال عقل شده و حافظه را افزایش می دهد. همچنین تحقیقات نشان می دهد، مقدار بالای ویتامین E باعث کاهش سرعت گسترش بیماری آلزایمر نیز می شود.

نخود

21pic4

یک ماده مغذی برجسته در نخود ویتامین B6 است که کمبود آن در کوتاه مدت باعث فراموش کاری و در بلند مدت باعث کاهش توانایی شناختی شود. سایر حبوبات نیز فوایدی برای سلامت مغز دارند. حبوبات حاوی قند پایین بوده و کربوهیدرات آن نیز با سرعت کمی هضم شده و قند خود را به خون وارد می کند و در کوتاه مدت باعث افزایش تمرکز می شود.

چغندر

21pic5

چغندر سرشار از مواد مغذی مفید برای مغز است. همچنین نیترات موجود در آن باعث باز شدن رگ های خونی شده و جریان خون را درمغز به ویژه لوب های پیشین مغز، افزایش می دهد. این مناطق از مغز است که بیشتر با انحطاط همراه است که می تواند منجر به مشکلات شناختی از جمله زوال عقل شود. بتانین یک ترکیب پیچیده در چغندر است که رنگ قرمز آن را نیز تشکیل می دهد، به عنوان کاهنده اثرات ناشی از بیماری آلزایمر شناخته شده است.

ماهی سالمون

22pic6

ماهی سالمون فواید فوق العاده و اعجاب انگیزی برای مغز دارد و آن هم به دلیل  سرشار بودن از امگا3 است. مطالعات نشان می دهد، رژیم غذایی سرشار از امگا3، ضد التهاب بوده و از پیشرفت بیماری های عصبی جلوگیری می کند. مصرف این ماهی دو تا سه بار در هفته توصیه شده است.

سبزیجات دارای برگ سبز

22pic7

 کلم بروکلی! سبزیجات  دارای برگ سبز تیره، مانند کلم بروکلی می تواند باعث کاهش سرعت زوال عقل شود. خوردن یک وعده از این سبزیجات در روز می تواند به تقویت حافظه و رشد مهارت های تفکر کمک کند. و به طور بالقوه می تواند منجر به داشتن مغزی با سلامتی 11 سال جوانتر از سن واقعی شود.

آب انار

23pic8

آب انار سرشار از آنتی اکسیدان است که نوشیدن آن در مدت کمی موجب سلامت مغز می شود. نوشیدن یک لیوان اب انار در روز، منجر به پیشرفت حافظه کلامی و فعالیت های مربوط به حافظه کلامی و دیداری می شود.