با وجود رژیم های غذایی زودگذر و منابع بسیاری برای تغذیه سالم و توصیه های مختلف، باز هم ممکن است جدا کردن واقعیت از افسانه دشوار است به خصوص هنگامی که در مورد قند ها صحبت می شود. با این وجود شایان ذکر است که بدن قند میوه ها را متفاوت از قند های مصنوعی و فرآوری شده تجزیه می کند.

همه میوه ها دارای قند طبیعی هستند. میوه های خیلی شیرین مانند انبه و هندوانه حاوی مقدار بیشتری قند هستند. اما میوه ها همیشه قند کمتری نسبت به شیرینیجات و غذاهای شیرین دارند.

میوه ها دارای دو نوع قند فروکتوز و گلوکز هستند. ساختار هر یک متفاوت است. بیشتر میوه ها نیمی فروکتوز و نیمی گلوکز دارند. گلوکز قند خون را افزایش می دهد، بنابراین بدن برای تجزیه آن انسولین تولید می کند. فروکتوز قند خون را افزایش نمی دهد و در عوض در کبد تجزیه خواهند شد.

در این مطلب قند میوه هها با قند های مصنوعی مقایسه شده و خطرات قند های مصنوعی و فواید خوردن میوه ذکر شده است.

آنچه بهتر است بدانید

تحقیقات انجام شده نشان می دهد قند های مصنوعی احتمال خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی را افزایش می دهد. اما اثبات شده است که رژیم های غذایی که در آن خوردن میوه بیشتر توصیه شده اند، این احتمال را کاهش می دهند.  در مطالعه ای در سال 2014، 20 رژیم غذایی برای مقایسه فروکتوز و گلوکز بررسی شد. اگر چه بررسی های انجام شده حاکی از آن بود که فروکتوز اضافه می تواند کلسترول، اسید اوریک و تری گلیسیرید را افزایش دهد اما تاثیر منفی بر لیپید ها و نشانگر های کبد چرب و انسولین ندارد.

افراد مبتلا به دیابت می توانند میوه در رژیم غذایی خود قرار دهند. در بسیاری از موارد میوه های شیرین می تواند میل به شیرینی جات دیگر را کاهش دهد. میوه ها قند بسیار کمتری نسبت به شیرینی و شکلات دارند و این یعنی با خوردن میوه کالری و قند بسیار کمتری دریافت کرده و در عین حال مواد مغذی نیز به بدن می رسد.

میوه های طبیعی معمولا انتخاب مناسب تری نسبت به انواع فرآوری شده آنها هستند. برای مثال کارخانه های صنایع غذایی برای تولید آبمیوه از شیرین کننده های مصنوعی و مواد افزودنی استفاده می کنند و میوه خالص نیستند. این نوشیدنی ها می توانند سطح قند خون را افزایش دهند.

افرادی که از کمپوت های میوه نیز استفاده می کنند باید مطمئن باشند این کمپوت ها فاقد قند مصنوعی باشند.

همچنین مصرف بیش از حد میوه نیز خطر ابتلا به چای را افزایش دهد. مصرف بیش از حد میوه همچنین مشکل است.

اگر کسی در طول روز بخواهد فقط میوه در رژیم غذایی خود داشته باشد، برای مثال اگر 200 کالری در روز نیاز داشته باشد، باید حدود 18 عدد موز، 15 عدد سیب یا 44 عدد سیب در هر روز مصرف کند. که این مقدار بسیار زیاد بوده و خارج از توان است. طبق تحقیقات افراد کمتر از 5 واحد میوه در روز می خورند.

فواید مصرف میوه

فواید خوردن میوه از مضرات فرضی آن بسیار بیشتر است. فواید آن شامل موارد زیر می شود:

  • افزایش فیبر دریافتی بدن: دریافت فیبر باعث می شود فرد مدت زمان بشتری احساس سیری کند و میل به غذا را کاهش داده و باعث تغذیه باکتری های مفید دستگاه گوارش می شود و کاهش وزن سالمی را در پی خواهد داشت. دریافت فیبر به حفظ قند خون کمک می کند که این امر در بیماران دیابتی مهم است.
  • مصرف قند کمتر: افرادی که میان وعده های شیرین و شکلات را با میوه جایگزین می کنند، قند و کالری کمتری مصرف می کنند.
  • سلامت عمومی بهتر: مصرف میوه شامل فواید زیادی برای سلامت عمومی بدن می شود. مصرف میوه ها وسبزیجات، طبق تحقیقات خطر مرگ را کاهش می دهد و همچنین خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت و مشکلات قلبی را پایین می آورد.
  • کاهش خطر چاقی: افرادی که بیشتر میوه مصرف می کنند، کمتر دچار چاقی و اضافه وزن می شوند.