پختن سبزیجات پس از اینکه دو یا سه روز در یخچال نگه داری شده، باعث می شود نیمی از ویتامین C آن از بین برود. یکی از مهم ترین موارد در پخت سبزیجات، حفظ مواد مغذی آنهاست و این کار هنگام فرآیند پخت باید انجام گیرد. ما از فواید فراوان میوه ها و سبزیجات آگاه هستیم. در این فهرست چند مورد از آنها ارائه شده است:

  • تقویت سلامت
  • بهبود سطح انرژی

چرا غذاها مواد مغذی خود را از دست می دهند؟

قرار گرفتن در معرض شدید دما، نور و آب می تواند باعث از بین رفتن مواد مغذی غذاها شامل ویتامین B1 و ویتامین C شود. جالب توجه است که بدانید گه داری در یخچال یکی از اصلی ترین دلایل از بین رفتن مواد مغذی است. بنابراین از قرار دادن غذاها در شرایط زیر تا حد امکان اجتناب کنید:

  • یخچال
  • فریزر
  • کابینت

نگران نباشید. در این مطلب نحوه نگه داری غذاها به بهترین روش ممکن ارائه شده است. پس مطلب را مطالعه کنید.

سبزیجات شسته شده

روش همیشه به این صورت است که ابتا سبزیجات را شسته و سپس خرد و قطعه قطعه کنید. هرگز این کار را برعکس انجام ندهید، زیرا تمامی مواد مغذی آن از بین خواد رفت.

سبزیجات را ریز خرد نکنید

هرگز سبزیجات را در قطعه های بسیار کوچک و ریز خرد نکنید زیرا در این صورت فضای بیشتری از سطح آن با هوا در تماس بوده و مواد مغذی خود را از دست خواهد داد. سبزیجات را به قطعه های بزرگ تبدیل کنید.

سبزیجات همراه با ریشه

سبزیجات همراه با ریشه مانند سیب زمینی، شلغم، چغندر، تربچه و هویج، بهتر است با پوست پخته شده و پس از آن پوست کنده شوند. این کار باعث می شود مواد مغذی در مرکز تجمع یافته و به آب در حال جوش داده نشود و مواد مغذی در گیاه حفظ شود. سیب زمینی سرخ شده دارای حداقل ویتامین C بوده و دارای کالری فراوان است که مواد مغذی سیب زمینی را کاهش می دهد. سرخ کردن بیش از حد سبزیجات باعث می شود، ویتامین E موجود در آنها کاملا از بین برود.

مدت پخت را محدود کنید

سبزیجات را بیش از اندازه نپزید. دمای زیاد ویتامین ها و مواد معدنی موجود در سبزیجات را از بین می برد.

از آب استفاده کنید

جوشاندنن سبزیجات در مقدار زیاد آب نیز باعث می شود تمامی مواد غذایی در آب در حال جوش رها شده و از بین برود. توصیه شده است سبزیجات را در آب کم و با حرارت پایین بپزید.

غذا را دوباره گرم نکنید

تمامی میوه ها و سبزیجات ساختار های شیمیایی خاص خود را دارند. حرارت دادن مکرر به سبزیجات تمام ارزش غذایی آن را از بین خواهد برد. بیشتر ویتامین C موجود در سبزیجات با حرارت دهی دوباره و نهداری در یخچال از بین خواهد رفت.

پرهیز از جوش شیرین

جوش شیرین بارها در آشپزخانه استفاده می شود. برخی برای ثابت نگه داشتن رنگ سبزیجات حین پخت از آن استفاده می کنند و برخی برای افزایش سرعت پخت. اما استفاده از جوش شیرین برای پخت سبزیجات به دلیل واکنش های شیمیایی توصیه نشده است و مواد معنی و ویتامین C موجود در آنها را از بین خواهد برد.