na1مه شو: این جملات را بارها شنیده اید که " ناخن های من شکننده هستند و به راحتی می شکنند. کلسیم، ناخن ها را تقویت می کند. آیا مصرف قرص های مکمل به من کمک خواهد کرد؟"

در پاسخ به سؤالاتی اینچنین، می توان گفت که کلسیم در بدن دارای کارایی های شگفت آوری است اما متأسفانه تقویت ناخن از مزایای اثبات شده آن نیست.

ناخن نیز مانند مو، از کراتین سخت ساخته شده است. این بدان معنی می باشد که غذاهای تقویت کننده مو، به ساخت ناخن های قوی و زیبا نیز یاری می رسانند. به عنوان مثال، "پروتئین" برای رشد و استحکام ناخن لازم و ضروری است، "روی" ناخن ها را از ضعیف شدن حفظ می کند، "آهن" مانع کج شدن ناخن ها به شکل قاشق می شود.

همان طور که دوز بالای سلنیوم؛ موجب ریزش مو می شود، سلنیوم بیش از حد نیز، می تواند باعث از دست رفتن ناخن ها گردد.

اگرچه بسیاری از مردم بر این باورند که کلسیم و قرص های مکمل آن به ایجاد ناخن های قوی کمک می کنند اما تحقیقات حامی چنین تصوراتی نیست.

محققانی از نیوزیلند، اثرات کلسیم را در سلامت ناخن مورد بررسی قرار دادند. نزدیک به 700 نفر از زنان یائسه، در طول یکسال هر روز 1000 میلی گرم کلسیم مصرف کردند. در پایان تحقیق، زنان هیچ تغییری را در استحکام ناخن گزارش نکردند.

ناخن های شما شاخص خوبی برای سلامت کلی و کیفیت رژیم غذایی شما هستند؛ به طوری که بهترین نسخه برای ناخن های زیبا و قوی استفاده از یک رژیم غذایی متعادل غنی از غذاهای مغذی مانند غلات کامل، محصولات رنگی، پروتئین های بدون چربی و فراورده های لبنی کم چرب می باشد.