لایه برداری یک تکنیک است که برای برداشتن پوست مرده از سطح لب مورد استفاده قرار می گیرد که در نتیجه سلامت لب ها را بدنبال خواهد داشت. راههای گوناگونی برای لایه برداری لب ها در منزل ارائه شده است که در این مقاله به برخی از آنها اشاره می کنیم.

لایه برداری لب زمانی ضروری است که لب شکاف برمی دارد و یا تغییر رنگ می دهد. دلایل مختلفی برای ترک برداشتن لب ذکر شده است که یکی از آنها خشکی لب بخصوص در آب و هوای سرد است و عوامل دیگری نظیر سیگار کشیدن ، بیش از حد در معرض نور خورشید قرار گرفتن ، کم آبی بدن و تنفس با دهان نیز در خشکی لب تاثیر دارند. دلیل اصلی تغییر رنگ لب ها ، بیش از حد سیگار کشیدن است همچنین بیش از حد در معرض آفتاب قرار گرفتن و مصرف مکرر قهوه یا چای نیز می تواند تغییر رنگ لب ها را سبب شود. حال چگونگی لایه برداری از لب ها را در منزل مورد اشاره قرار می دهیم.

ـ شکر : شکر یک ساینده طبیعی است که می تواند سلول های مرده را براحتی حذف نماید بنابراین یکی از بهترین لایه بردار های طبیعی بشمار می آید. جهت دستیابی به بهترین نتیجه مقدار مساوی از روغن زیتون و شکر را مخلوط نمایید و هم زنید تا زمانیکه یک ماده خمیری شکل بدست آید ، سپس آن را بر روی لب ها بمالید بعد از گذشت یک دقیقه آن را با یک پارچه مرطوب پاک کنید. برای داشتن لب هایی نرم و زیبا این عمل را چند روز تکرار کنید.

ـ عسل : عسل یکی از مواد تشکیل دهنده اصلی در بسیاری از لوازم آرایشی می باشد و علت آن قابلیت مرطوب نمودن است. یک قاشق چایخوری عسل را به دو قاشق سوپخوری شکر اضافه نمایید سپس آنها را مخلوط کنید تا خمیر بدست آید. این ماده را بر روی لب های تمیز خود بمالید و بگذارید بماند تا زمانیکه خشک شود سپس آن را با یک پارچه مرطوب پاک نمایید. همچنین می توانید به این مخلوط روغن زیتون یا گلاب نیز اضافه نمایید.

ـ مسواک : مسواک می تواند به عنوان یک درمان در لایه برداری از لب مورد استفاده قرار گیرد اما چگونه؟! تمام کاری که باید انجام دهید این است که یک لایه ضخیم مرطوب کننده بر روی لب ها بمالید ، سپس در مقابل آینه بایستید و مسواک را بصورت دورانی بر روی لب های خود به آرامی بکشید. در واقع شما در حال انجام عمل لایه برداری هستید نه خراشیدن لب ها ! مسواک کمک خواهد کرد تا از شر سلول های مرده خلاص شوید و لب نرمی خواهید داشت. توجه داشته باشید که زمانیکه سلول های مرده برداشته شدند می توانید لب خود را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.

ـ جوش شیرین : جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا یک خمیر یکدستی حاصل شود سپس آن را بر روی لب خود به حالت دورانی بمالید. به مخلوط زمان دهید تا یک دقیقه روی لب ها باقی بماند سپس آن را بشویید. جوش شیرین لب ها را مرطوب نمی کند پس فراموش نکنید که بعد از این عمل از نرم کننده لب استفاده کنید.

ـ آبلیمو : لب های ترک خورده را می توان با آبلیمو درمان کرد. به یک قاشق غذاخوری آبلیمو یک قاشق غذاخوری روغن کرچک و گلیسیرین اضافه نمایید. مخلوط را بر روی لب ها بمالید و بگذارید یک شب باقی بماند سپس صبح آن را با یک دستمال مرطوب پاک کنید. آبلیمو سلول های مرده پوست را از بین می برد و گلیسیرین سبب نرمی لب می شود.

ـ گلبرگ گل رز : روش دیگر در لایه برداری لب این است که گلبرگ های گل رز را بمدت چند ساعت در شیر خیس نمایید و سپس از آن خمیری تهیه کنید و بر روی لب های خشک خود بمالید. این سبب نرمی و قرمزی لب های شما می شود.