افزایش دریافت اسیدهای چرب امگا-3 :

دریافت متعادل اسیدهای چرب ضروری- مثلاً امگا 6 (لینولئیک اسید) و امگا3 (الفالینولئیک اسید) و اسیداپکوزاپنتاانوئیک و اسید دوکوزا هگزانوئیک عامل مهمی در بهبود شرایط تغذیه است. نسبت کنونی در تغذیه اسیدهای امگا 6 و امگا 3 حدود 14 به 1 تا 20 به 1 است. انسان نمی تواند امگا 6 و امگا 3 را به خوبی در درون بدن تبدیل کند، و در سوخت و ساز آنها از آنزیم ها بهره می گیرد. بنابراین دو اسید چرب ضروری در رقابت با یکدیگر قرار می گیرند و عدم تعادل امگا 6 و امگا 3 ایجاد می شود.

مطالعات علمی نشان می دهند که چربی های امگا 3 به ممانعت از بیماری کرونری و نیز به جلوگیری از فشارخون و سایر بیماری ها کمک می کند. اخیراً دفتر درمانی غذا و تغذیه و دریافت مرجع غذایی، مقدار مشخصی از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 را مشخص کرده است. آلفالینولئیک برای مردان بالغ 6/1 گرم در روز و برای زنان بالغ 1/1 گرم در روز می باشد. مقادیر کافی برای اسیدلینولئیک حدود 17 گرم در روز برای مردان و حدود 12 گرم در روز برای زنان است.

بذرکتان (بذرک) غنی ترین منبع اسید آلفالینولئیک (اسید امگای 3) است و می تواند در بدن به سایر اسیدهای امگا 3 تبدیل شود. سایر منابع مشابه عبارتند از کانولا (کلزا)، سویا، گردو، کره بادام زمینی. با این حال، در انسان تبدیل امگا-3 به EPA و DHA ممکن است به صورت ایده آل انجام نشود.

با تشخیص پایین بودن دریافت امگا3، متخصصان باید افزایش مصرف غذاهای دارای اسید چرب امگا3، مثل ماهی چرب، (ماهی آزاد و ساردین) و نیز خوردن گیاهانی نظیر کانولا، سویا، گردو و مغزها را ترویج کنند.

انجمن قلب آمریکا خوردن حداقل هفته 2 مرتبه از ماهی ها را توصیه می کند.