بهتر است امگا -3 را کمی باز کرده تا با آن بیشتر آشنا شوید و سپس به اهمیت آن را در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها، خصوصاً بیماری های قلبی و مغزی بپردازیم

چربی ها که جزو مواد سه گانه انرژی زا (چربی، پروتئین، هیدرات کربن) می باشند، خود به دو دسته بزرگ تقسیم می شوند :

چربی های اشباع یا جامد مانند کره، مارگارین و ... که در ساختمان شیمیایی آن هابر عکس چربی های غیراشباع پیوند دوگانه در زنجیر اتصالات کربنی وجود ندارد.

چربی های غیراشباع یا مایع، مانند روغن آفتاب گردان، روغن سویاف روغن زیتون، روغن بذرکتان و ... که در ساختمان مولکول شیمیایی آن ها پیوند دوگانه در زنجیره اتصالات کربنی موجود است.

امگا-3 خود نوعی اسید چرب یا چربی مایع یا غیراشباع می باشدکه در زنجیره اتصالی کربن آن یک گروه کربوکسیل COOH و چندین پیوند دوگانه موجود است. از طرفی چربی های غیراشباع نیز که امگا-3 شامل آن است به دو دسته ساده و مرکب تقسیم می شوند. تفاوت چربی های ساده غیراشباع یا چربی های مرکب غیراشباع در تعداد زنجیره ها با پیوندهای دو گانه موجود در ساختمان شیمیایی آن ها است. اسید چرب امگا-3 در گروه چربی های مرکب غیراشباع قرار می گیرد و علت نام گذاری آن قرار گرفتن اولین پیوند دو گانه در بین اتم کربن های 3 و 4 در ساختمان شیمیایی مولکول است و همین محل قرارگیری پیوند دو گانه باعث پیدا شدن خواص شیمیایی خاص امگا -3 می شود اولین بار دو دانشمند به نام های دکتر بانگ (DR.BANG) و دکتر دایربرگ (DR.DYERBER) پس از تحقیقات علمی بر روی چربی های ماهی نام OMEGA-3 را برآن نهادند و آن را اولین بار در هنگام بررسی روش تغذیه اسکیموها در سال 1979 میلادی کشف کردند. آن ها با مطالعه در روی خون اسکیموها مشاهده کردند با وجود این که اسکیموها همراه غذای اصلی روزانه خود (ماهی) از گوشت حیوانات پرچرب شکاری نیز استفاده می کنند اسیدهای چرب موجود در خون آن ها، مانع از لخته شدن پلاکت های موجود در خونشان و در نتیجه مانع از گرفتگی و رسوبات عروقی در آن ها می شود.

اگر اولین پیوند دوگانه در بین اتم کربن های 6 و 7 قرار گیرد، مولکول ایجاد شده را OMEGA-6 و اگر اولین پیوند دو گانه بین اتم های کربن های 9 و 10 قرار گیرد به آن OMEGA-9 گویند که هر کدام خاصیت شیمیایی مربوط به خود و متفاوت با سایر انواع آن ها را دارند و اثرات و نقشی مجزا در کارخانه بیوشیمیایی بدن بازی می کنند.