اگر از دید بیوشیمیایی به اسیدهای چرب EPA ، DHA بنگریم می بینیم که این دو اسید چرب می توانند مانع از ورود اسید آراشیدونیک به غشا چربی سلول ها شده و خود جای آن را می گیرند و با این عمل مانع از ایجاد عوامل التهابی و به دنبال آن اختلالات و دردهای مفصلی می شوند. در همین زمینه الاف آدام O-Adam تجربیات زیادی بدست آورده است ایشان مشاهده کرده اند که با مصرف دو گرم روغن ماهی به صورت روزانه می توانیم یک چهارم دوز داروهای ضدالتهابی و ضددرد و حتی کورتون ها را ذخیره کرده و کاهش دهیم.

هم چنین محققین علم تغذیه به این نتیجه رسیده اند که با کم کردن مصرف مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا-6 تأثیر مثبت روغن ماهی بیشتر می شود.

عملاً بایستی مواد غذایی مثل گوشت های چربی دار، سوسیس و کالباس های مختلف، تخم مرغ و حتی غلات را کاهش داده و مصرف ماهی را جایگزین کنیم، مواد گفته شده در بالای حاوی اسیدچرب امگا-6 و آراشیدونیک اسید می باشند.

برای درمان بیماران با التهابات مفاصل بهتر است ابتدا مکمل های غذایی حاوی EPA ، DHA (روغن ماهی) را با دوز بالا به بدن رسانده و سپس به تدریج از آن کم کرده و برروی تغذیه حاوی این دو اسید چرب (یعنی ماهی) قرار دهیم.

در گروهی از تحقیقات انجام شده توسط دانش پژوهان آمریکایی دیده شده است که تعداد سه عدد قرص روغن های در روز توانسته است تأثیر مثبتی در بهبود آرتریت روماتوئید داشته باشد. که توسط FDA (Food and Drug Adminestration) نیز تایید شده است.

علاوه بر آن بعضی از محققین اسکاندیناوی معتقدند که ویتامین E و ویتامین D در کنار روغن ماهی بایستی اضافه شود و توصیه به مصرف 50 میلی گرم برای هر کیلو وزن بدن EPA و 30 میلی گرم به ازاء هر کیلو وزن بدن DHA و یا مصرف دو مرتبه ماهی در هفته را برای همگان می کنند. مثلاً یک فرد 70 کیلوگرمی، بایستی 5/3 گرم EPA و1/2 گرم DHA به همراه ویتامین های E.D روزانه مصرف کند.

جالب توجه این است که گروهی از دانشمندان در طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که مصرف اسیدچرب امگا-3 می تواند خشکی مفصلی صبحگاهی و درد را بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید کاهش دهد.

در کنگره پزشکی که با حضور متخصصین مختلف برگزار شده بود، سوالاتی مبنی بر مدت زمان مصرف امگا-3برای دریافت نتیجه مطلوب، شده بود. حقیقت این است که در آزمایشات مختلف مشاهده شده است که بیماران در طی 3 الی 12 هفته از شروع مصرف امگا-3 به صورت کپسول و یا خوردن ماهی، توانسته اند به یک نتیجه مطلوب برسند در حقیقت به علت تفاوت بدنی انسان ها با یکدیگر از یک طرف و هم چنین قرار گرفتن این ماده یعنی امگا-3 در گروه مواد مکمل، نه دارویی (می توانید به تفاوت این دو در اول کتاب مراجعه کنید) از طرفی دیگر، زمان اثر آن در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد.