شوره سر و درماتیت (آماس پوست) شوره ای شوره سر و درماتیت سبورئیک از شایع ترین مشکلات پوستی هستند که خارش پوست سر را به وجود می آورند. چگونگی پاسخ بدن به التهاب و رشد بیش از حد مخمر، خارش و پوسته پوسته شدن می باشد. مخمرها معمولا روی پوست سر و نقاط دیگر بدن ، که دارای مو می باشد ، رشد می کنند.البته وجود مخمر خود امری عادی است که دلیل بروز مشکل نمی باشد. در واقع خارش سر در اثر وجود بیش از اندازه ی مخمر ها پدید می آید .

واکنش های آلرژیک حاصل از مواد غذایی و شامپو منابع متعددی می توانند سبب ایجاد واکنش های آلرژیک شوند. اما شامپو و مواد غذایی از رایج ترین دلایل بشمار می روند . بسیاری ازغذاها، مانند شکر فرآوری شده ، بادام زمینی و محصولات سویا، ویژگی التهاب زایی و تولید قارچ دارند و اگر از مصرف آنها اجتناب نکنید ، احتمالا با مشکلاتی نیز رو به رو خواهید شد . علاوه بر این اگر شامپو ی مصرفی دارای مواد شیمیایی باشد امکان آن وجود دارد که پوست سر نسبت به مواد شیمیایی واکنش آلرژیک نشان داده که با عنوان درماتیت تماسی شناخته می شود . گزینه هایی به عنوان راه حل وجود دارد اما اولین کاری که باید انجام دهید این است که مصرف شامپو و نرم کننده فعلی را متوقف کنید و منتظر نتایج قطع مصرف بمانید.

بیماری خود ایمنی پسوریازیس یک بیماری مزمن خود ایمنی است، از جمله علایم پسوریازیس ، پوست سرمایل به قرمز ، فلس دار و بر آمده می باشد. امروزه متخصصان دریافته اند که ، پسوریازیس می تواند بیماری ارثی باشد ، اما هنوز کارشناسان علت دقیق و واضح این بیماری را نمی شناسند . گزارش شده است که حداقل 10 درصد از کسانی که یک یا چند ژن بیماری را به ارث می برند ، به بیماری پسوریازیس مبتلا می گردند اما پیشرفت بیماری تنها در2 یا 3 درصد از این افراد رخ می دهد . درمان بیماری پسوریازیس از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نباید آن را به حال خود رها کرد. در صورت عدم توجه و درمان ، بیماری منجر به خارش پوست سر شده و حتی مشکلات جدی تری به دنبال خواهد داشت.

کچلی سر یا عفونت قارچی کچلی سر یک عفونت قارچی است . این بیماری به دلیل گسترش عمیق قارچ و نفوذ آن در فولیکول های مو ایجاد می شود و می تواند باعث ریزش تکه ای در موهای سر گردد . این بیماری معمولا خود را به شکل جوش های بر آمده و یا نقطه های سیاه و زبر بر روی پوست سرنشان می دهد . عفونت های پوستی گاهی در ریش مردان نیز پدیدار می آیند . این عفونت حتی در کشاله ران نیز دیده شده که با نام خارش سوارکاری شناخته می شود . عفونت قارچی در لا به لای انگشتان را نیز به نام پای ورزشکاران می شناسند . قارچ می تواند در بافت مرده بیرونی پوست ، مو و ناخن زندگی کند . آسیب های جزیی پوست و زخم ، حمام نکردن یا شستشوی بیش از حد مو و مرطوب نگه داشتن سربه مدت طولانی در مواردی نظیر عرق کردن می تواند باعث کچلی شود . کچلی به سرعت گسترش پیدا کرده و بیشتر کودکان را مبتلا می نماید اما معمولا در زمان بلوغ ناپدید می شود . برخلاف پسوریازیس، عفونت قارچی می تواند از طریق تماس با انسان یا حیوان ، شانه و برس، کلاه و یا تماس با لباس های فرد مبتلا گسترش یابد .

شپش سر ممکن است فکر کنید که شپش سر فقط در میان کودکان مدرسه ای وجود دارد ، اما این موجودات کوچک می توانند به سر یک بزرگسال نیز حمله کنند. در واقع شپش ها موهای تمیز را ترجیح می دهند. علائم شپش اغلب خارش در پوست سر، گردن و گوش است که یک واکنش آلرژیک به بزاق شپش می باشد. خارش معمولا 2 تا 6 هفته بعد ازآلودگی رخ می دهد، بخصوص اگر فردی برای اولین بار آلوده شده باشد. تخم شپش را با نام نیت می شناسند که فوق العاده کوچک بوده و به تارهای مو می چسبد. این تخم ها شبیه شوره سر هستند اما بر خلاف دانه های شوره سر، که براحتی پوسته پوسته می گردند ، محکم به ساقه مو می چسبند .