زر

امروزه یکی از مراجعات مکرر خانم‌ها و در مواردی آقایان به کلینیک پوست اظهار شکایت از چند شاخه شدن انتهای موها (موخوره) است که آن را دلیلی مهم در عدم رشد موهای خود می‌دانند. اما قبل از این‌که دلایل چند شاخه شدن مو و درمان آن را بدانیم لازم است ساقه مو را بشناسیم.

هر تار یا رشته مو به نام ساقه یا شفت مو شناخته می‌شود. اگرچه هر تارمو از سلول‌های مرده تشکیل شده و فاقد حیات است، اما در سطح خود لایه بسیار ظریف محافظت‌کننده‌ای از رطوبت و چربی دارد که از یک‌سو آن را در مقابل عوامل فیزیکی و شیمیایی محیط یا صدمات وارده محافظت می‌کند و از طرفی دیگر موجب لطافت و انعطاف آن می‌شود. این رطوبت و چربی معمولا از غدد چربی موجود در پوست سرتامین می‌شود.

بعد از استحمام اجازه دهید موها بدون وسایل گرمایی به مرور زمان یا با حوله خشک شوند و از شانه کردن موها در حالی که کاملا خیس است، خودداری کنید

بنابراین میزان این ماده محافظت کننده در بخش انتهایی مو کمتر از بخش ابتدایی آن بود ه و به عبارتی موهای بلندو خشک، تحت فشار و کشش بیشترودر معرض آسیب چند شاخه شدن هستند.

عوامل خشکی موها

خشکی موها ناشی از عواملی نظیر سشوار ، اتو کشیدن موها یا خشک کردن آن با حرارت بخاری و شانه کردن با برس فلزی است که با ایجاد جریان الکتریسیته موجب صدمات فیزیکی به موها می‌شود، برای درک این موضوع کافی است به هنگام تاریکی شب در مقابل آینه موهای خشک خود را شانه کنید تا شاهد جرقه‌های الکتریسیته از برخورد برس فلزی به موهای خود باشید. تل، سنجاق سر و گیره‌های فلزی، رنگ مو و مواد شیمیایی پاک‌کننده رنگ مو، گرما و سرمای شدید و نور مداوم خورشید (کوهنوردان، کارگران کارخانه و نانوایی)، شستشوی مو با صابون یا مواد بسیار خشک کننده, کشش زیاد و مستمر موها نیز در بروزموخوره تاثیر دارد.

mokhore3

راه‌های درمان

بعد از استحمام اجازه دهید موها بدون وسایل گرمایی به مرور زمان یا با حوله خشک شوند و از شانه کردن موها در حالی که کاملا خیس است، خودداری کنید، زیرا شانه کردن موهای خیس مانند نوشتن با خودکار بر کاغذ خیسی است که آن را پاره می‌کند،بنابراین سعی کنید با شانه‌های دنده چوبی موها را شانه کنیدو از شانه کردن مستمر و مداوم و با فشار و کشش موها در خودداری کنید، به علاوه آب داغ و شانه کردن در حمام نیز موجب آسیب جدی به موها خواهد شد، بهتر است در هنگام شانه کردن موهایتان فقط کمی ‌نرم و مرطوب باشند.

همان‌گونه که پوست صورت نیازمند ضدآفتاب در مقابل نور خورشید است موهای ما هم نیازمند پوشش مناسب در مقابل نور شدید خورشید یا گرما و سرمای شدید است. مصرف مایعات فراوان و آبمیوه که رطوبت پوست سررا تامین می کنند فراموش نکنید. موهای چند شاخه را از محل چند شاخه شدن قیچی کنید یا بچینید. اگر موها بسیار خشک است (بخصوص انتهای موها) آنرا با روغن مخصوص مومثل بادام، زیتون یا لعاب کتیرا مرطوب و نرم کنید.