ویتامین E را می توان در قالب کرم یا کپسول استفاده کرد و برای از بین بردن خطوط روی صورت که بر اثر کهولت سن ایجاد می شوند و لکه ها بسیار مفید است. یکی از عواملی که باعث آسیب های جدی بر پوست می شود ، قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید است .

مه شو:اشعه ی فرابنفش وقتی وارد پوست می شود اکسیژن موجود در سلول های پوست را از بین می برد و باعث تولید رادیکال های آزاد می شود. اگرچه اکسیژن برای حیات ما ضروری است اما تبدیل شدن آن به رادیکال های آزاد واکنش پذیری بالایی دارد و به طور طبیعی سمی هستند. واکنش این رادیکال های آزاد به صورت از بین بردن مواد پروتئینی ، چربی پوست و آسیب رساندن به مولکول های DNA هستند .

پروتئین کلاژن موجود در پوست که باعث صاف شدن پوست می شود از طریق این رادیکال های آزاد از بین می روند و باعث تسریع در روند پیری می شوند و مشکلاتی نظیر تغییر رنگ پوست، بروز چین و چروک و لکه های قهوه ای رنگ میشود. همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می دهد. ویتامین E دارای ویژگی هایی است که به از بین رفتن این رادیکال های آزاد کمک می کند.

استفاده منظم از ویتامین E بر روی پوست تغییرات قابل توجهی در بافت پوست ایجاد می کند. در ادامه به مزایای استفاده از ویتامین E می پردازیم :

مزیت روغن ویتامین E :

روغن ویتامین E یکی از انواع چربی های طبیعی است که قابل حل در چربی و غیر آنزیمی است. به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از شکل گیری رادیکال های آزاد بر روی سلول های پوست جلوگیری می کند. همچنین دارای خواص ضد التهابی است . در زیر به برخی از مشکلات پوستی که توسط ویتامین E قابل درمان هستند پرداخنه می شود.

آیا پوست شما در حال پیر شدن است ؟

روغن ویتامین E اثر ضد پیری شگفت آوری بر روی پوست دارد. عدم مراقبت صحیح از پوست ، رژیم غذایی نامناسب و عادات بدی نظیر مصرف بیش از حد الکل و سیگار کشیدن باعث پیری زودرس می شوند. مصرف موضعی روغن بادام باعث تولید دو جز مهم پروتئین یعنی کلاژن و الاستین می شود که باعث بهبود و نرم شدن پوست می شود. همچنین باعث کاهش لکه های قهوه ای رنگ و خطوط ریز و یا چین و چروک می شود. خواص آنتی اکسیدانی موجود در ویتامین E با اثرات مخرب رادیکال های آزاد مبارزه می کند و از بروز چین و چروک جدید جلوگیری می کند بنابراین ویتامین E به عنوان یک عنصر کلیدی در کرم های ضد پیری و لوسیون های موجود در بازار وجود دارد.

آیا پوست شما خشک است ؟

ویتامین E مانع از دست رفتن آّب زیر پوست می شود و به حفظ رطوبت طبیعی پوست کمک می کند. اگر برای پاک کردن پوست های خشک از روغن ویتامین E استفاده شود باعث ایجاد رطوبت کافی در پوست می شود.

آیا پوست شما دچار آفتاب سوختگی شده است ؟

روغن ویتامین E برای درمان آفتاب سوختگی جزئی مناسب است. هنگامی که از این روغن به صورت موضعی استفاده می شود به آسانی پوست لایه برداری می شود و خسارت ناشی از اشعه ماورای بنفش جبران می شود. ویتامین E در ضد آفتاب های مارک های مختلف وجود دارند و باعث بهبود کیفیت ضد آفتاب می شود.

آیا بر روی پوست شما جای زخم وجود دارد؟

ویتامین E برای از بین بردن جای زخم بر روی پوست مفید است. زمانی که روی پوست شما جای جوش و یا نشانه های دیگری از کبودی، سوختگی و ... وجود داشته باشد روغن ویتامین E بسیار مناسب است. برای نرم کردن پوست در نواحی آسیب دیده بسیار مناسب است و جای زخم نیز پس از چند ماه محو می شود. ویتامین E باعث بازسازی سریع سلول های مرده و آسیب دیده پوست می شود و باعث از بین رفتن جای زخم می شود برای محو شدن زخم های جراحی نیز موثر است.

آیا پوست شما کشیده شده است ؟

زنان باردار زمانی که شکم آن ها شروع به بزرگ شدن می کند باید از روغن ویتامین E استفاده کنند این ویتامین از خارش شکم بر اثر بزرگ شدن آن نیز می کاهد. این ویتامین برای رشد سلول های جدید بسیار موثر است و به پوست خاصیت الاستیک می دهد. مصرف منظم ویتامین E باعث از بین رفتن علائم کشیدگی پوست می شود.

آیا مشکلات پوستی دیگری دارد ؟

تعدادی از بیماری های پوستی با روغن ویتامین E درمان می شوند. کهیر، پوسته پوسته شدن پوست های خشک و وجود لکه های قرمز بر روی پوست با ویتامین E درمان می شوند. ویتامین E باعث درمان آسیب های پوستی و بهبود شرایط پوست می شود. برای درمان اگزما به دلیل وجود آنتی اکسیدان های موجود در ویتامین E مفید است. با ایجاد رطوبت کافی در پوست، باعث کاهش التهاب و خارش پوست می شود .

آیا ناخن های شما مشکل دارد؟

روغن ویتامین باعث حفظ سلامت ناخن ها می شود. چند قطره از این روغن باعث کاهش شکستگی ناخن ها می شود و اگر به طور مرتب استفاده شوند به سلامت ناخن های ضعیف کمک می کنند.

برای اینکه از حداکثر مزایای روغن ویتامین E بهره ببرید دو بار در روز از این روغن استفاده کنید یک بار صبح بعد از حمام و یک بار شب قبل از رفتن به تخت . اگر شرایط پوستی خاصی دارید بهتر است پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. به این ترتیب مطمئن خواهید شد که به بهترین روش از این روغن استفاده کرده اید. عمر مفید ویتامین E سه سال است اما اگر به درستی مصرف نشود عمر آن کمتر خواهد شد زیرا به خوبی ذخیره نمی شود. ضروری است که این روغن در حرارت بالا و اکسیژن قرار نگیرد تا کیفیت آن از بین نرود.