وقتی صحبت از برنامه ی مراقبت از مو به میان می آید ، استفاده از روغن ها امری ضروری به نظر می رسد . در واقع ، استفاده موضعی و مرتب از روغن ها برای مو یکی از رازهای حفظ زیبایی و جوانی موها است . ماساژ کف سر با انواع روغن های گیاهی جریان خون این ناحیه را افزایش می دهد و از این طریق رشد موها را تحریک می کند . روغن ها همچنین ظاهری حجیم به موها می بخشند و می توانید با استفاده ی منظم ازآنها پوست کف سر و موها را مرطوب نگه دارید . علاوه بر این ، اگر موهای شما وز دارد ، اخیرا دچار ریزش شده و یا بیش از حد خشک و ملتهب است ، برخی از روغن ها به از بین بردن این مشکلات کمک می کنند .

 

 

روغن زیتون ، روغن نارگیل ، روغن بادام شرین و یا روغن کرچک برای ماساژ مو و کف سر بسیار محبوب هستند . اما شما با ترکیب چند قطره از روغن ها با یکدیگر می توانید فواید آنها را افزایش دهید و روغن ضروری بسازید . قدرت روغن های ضروری برای درمان مشکلات سلامتی گاهی دست کم گرفته می شود . اما روغن های ضروری هدیه هایی از طبیعت هستند که خواص پزشکی فراوانی دارند . آنها نه تنها رشد مو را افزایش می دهند ، بلکه از شوره ی سر ، الهاب پوست کف سر ، خشکی بیش از حد موها و حتی سفیدی زودرس مو پیشگیری می نمایند .

 

روغن ضروری رزماری

 

روغن رزماری برای مو بسیار مفید است . در این روغن آنتی اکسیدان فراوانی وجود دارد که رشد مو را افزایش می دهد ، علاوه بر این ، گوگرد و سیلیس موجود در این روغن از ریزش مو پیشگیری و به رشد دوباره ی آنها کمک می کند . رزماری یکی از ضد باکتری های طبیعی بشمار می رود که پوست کف سر را با ملایمت  پاکسازی می کند و از این طریق مانع ایجاد شوره و خارش کف سر می شود .

 

دو یا سه قطره از روغن رزماری را با دو قاشق غذاخوری از یک روغن پایه مثل روغن زیتون ، روغن نارگیل ، جوجوبا ، بادام و آووکادو ترکیب کنید . این ترکیب را به کف سر بزنید و با نوک انگشتان به مدت ده دقیقه ماساژ دهید و بعد از سی دقیقه موها را با شامپو بشویید . می توانید از این روغن دوبار در هفته استفاده کنید.

 

روغن اسطوخودوس

 

روغن اسطوخودوس به رشد موها سرعت می بخشد . وقتی این روغن را روی کف سر ماساژ دهید ، اسطوخودوس جریان خون این ناحیه را بهبود می بخشد ، از ریزش مو پیشگیری می کند و رشد دوباره ی مو را ممکن می سازد . با روغن اسطوخودوس می توانید تولید چربی کف سر را نیز کنترل کنید ، شوره ی سر را از بین ببرید و در عین حال رطوبت کف سر را حفظ نمایید .

 

چهار یا پنج قطره روغن اسطوخوودوس را با دو قاشق غذا خوری از یک روغن حامل ترکیب کنید و آن را مستقیما به پوست کف سر بزنید . اجازه دهید روغن سی دقیقه روی پوست سر بماند  سپس موها را طبق معمول همیشه با شامپو بشویید . استفاده از این روغن دو یا سه بار در هفته پیشنهاد می شود . همچنین می توانید چند قطره روغن اسطوخودوس را در شامپو و یا نرم کننده ی روزانه خود بریزید و از آن استفاده کنید .

 

روغن نعناع فلفلی

 

نعناع فلفلی گیاه دیگری است که روغن آن رشد موها را افزایش می دهد . این روغن در واقع از طریق بهبود جریان خون در ناحیه ی سر به جوانسازی فولیکول های مو می پردازد و رشد موهای جدید را تحریک می کند .

برای پاکسازی منافذ پوست و جوانسازی سلول های آن نیز می توانید از روغن نعناع فلفلی استفاده کنید . دو سه قطره از این روغن را در شامپوی روزانه ی خود بریزید و یا پنج قطره روغن نعناع فلفلی را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل گرم ترکیب کنید ، کف سر ماساژ دهید و بعد موها را با شامپو بشویید . دو تا سه بار  استفاده در هفته کافی است .

 

روغن درخت چای

 

روغن درخت چای یکی از بهترین پاک کننده ها ، ضد باکتری و ضد میکروب است که می تواند پوست کف سر را  تمیز نگه دارد و رشد موها را افزایش دهد .

 

همچنین برای از بین بردن شوره ی سر روغن درخت چای گزینه ی بسیار خوبی است . تنها کافی است دو تا سه قطره روغن درخت چای را با دو قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین به عنوان روغن حامل ترکیب کنید و آن را روی سر ماساژ دهید . و بعد از سی دقیقه موها را با شامپو بشویید .