گاهی پوست ما تا شرایط رویایی خود تنها یک گام ، مثل انتخاب یک مرطوب کننده ی مناسب ، فاصله دارد . اما شاید شما هم جزوی از جمعیت 99 درصدی باشید که فکر می کنند بیدار شدن با پوستی بی نقص و شفاف ، صبح هنگام ، کاملا غیر ممکن است . یکی از مشکلات بسیار شایع برای انواع پوست ها نیز جوش های سر سفید می باشند . اما ما در این مطلب به شما می گوییم چطور از این نوع ترسناک از جوش ها دور بمانید و یا آنها را درمان کنید تا یک قدم به داشتن پوستی بی نقص نزدیک تر شوید .

 

چرا سر سفید ها بوجود می آیند ؟

 

گاهی برای حل یک مشکل ، بهتر است اول به دلایل پیدایش آنها توجه نمایید . برای بسیاری از مردم جوش های سر سفید اختلالاتی کاملا هورمونی هستند . اما گاهی این نوع از جوش از اختلالات دیگری خبر می دهند که یکی از مهمترین آنها بیماری های پوستی است . در واقع این جوش ها اتشفشان های خاموشی هستند که بر اساس گرفتگی منافذ پوست فوران می کنند . حتی اگر صورت خود را خوب و به موقع شست و شو دهید ، سر سفید ها باز هم ایجاد می شوند .در واقع مواد آرایشی و آلودگی هوا تنها عواملی نیستند که موجب گرفتگی منافذ پوست می شوند . تولید بیش از حد سبوم و چربی در سطح پوست نیز این مشکل را بوجود می آورد .

 

شست و شوی روزانه ی پوست

 

چه جوش های سر سفید روی پوست شما باشند و چه نه ، باید یک برنامه ی منظم رسیدگی به پوست خود داشته باشید . اساس مراقبت از هر نوع پوستی استفاده از پاک کننده ها است . اما برای پی بردن به بهترین راه استفاده از پاک کننده ها ، اول باید نسبت به رفتارهای پوست خود شناخت پیدا کنید. اگر پوستی چرب دارید ، پاک کننده ی شما باید چربی های اضافی را کاملا از بین ببرد . اما خانم ها با پوست خشک و یا حساس باید از پاک کننده های کرمی استفاده کنند .فراموش نکنید استفاده از پاک کننده ها نه تنها شب هنگام و موقع خواب ، بلکه صبح ها بعد از بیدار شدن نیز ضروری است . زیرا هنگام شب پوست باکتری های زیادی را جذب می کند .

 

با پوست خود ملایم باشید

 

اسکراب های صورت اما بهترین روش برای پاکسازی عمیق منافذ پوست و از بین بردن سلول های مرده ی پوست هستند . اما اگر اخیرا جوش های سر سفید بیشتر شده اند ، باید به اسکراب استراحت بدهید . لایه برداری پوست بیش از دو بار در هرهفته اصلا پیشنهاد نمی شود و لایه برداری بیش از حد به دلیل حساسیتی که برای پوست ایجاد می کند می تواند موجب پیدایش جوش های سر سفید شود . همچنین شما باید تنها از اسکراب های ملایم استفاده کنید تا تولید طبیعی چربی در پوست دچار اختلال نشود .

 

دست ها بالا !

 

اگرچه شاید دست زدن و فشردن این نوع از جوش ها برای برخی وسوسه انگیز باشد . اما این کار لکه های پوستی و اسکار را بوجود می آورد .اگر روی پوست خود جوشی دردناک دارید ، دنبال راهی ملایم تر برای کاهش فشار وارد آمده به پوست بگردید . یک پارچه ی تمیز را به آب گرم آغشته کنید ، به ارامی پارچه را روی جوش سر سفید فشار دهید و آن را نگه دارید تا پارچه خنک شود . این گرما به نرم تر شدن سطح پوست  کمک می کند . همچنین باید اطراف جوش را ضد عفونی کنید تا باکتری ها در سایر نقاط پوست پخش نشود .

 

بخور

 

اگر با حملات جوش های سر سفید مواجه شده اید ، بخور صورت را امتحان کنید ! بخور راهی مناسب برای از بین بردن گرفتگی منافذ پوست محسوب می شود . صبح ها قبل از استفاده از پاک کننده ، سینک را از آب خیلی داغ پر کنید ، سپس یک حوله روی سر خود بیاندازید و صورت خود را روی بخار آب بگیرید . بعد از یکی دو دقیقه از پاک کننده ی همیشگی خود استفاده نمایید .

 

منافذ پوست را ببندید

 

اگر قبل از شست و شوی صورت بخور را انجام دادید ، باید بعد از انجام آن منافذ پوست را ببندید . بعد از استفاده از پاک کننده ، باید پوست را با آب یخ شست و شو دهید . این کار به پوست شوک وارد می آورد و می توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از گرفتگی منافذ ، مثل همیشه آرایش کنید .

 

سرکه سیب

 

اگر به محصولات دست ساز زیبایی نگاهی بیاندازید ، یک ترکیب خارق العاده دارند : سرکه سیب . البته تمام سرکه ها یکسان نیستند . باید سرکه سیبی را بیابید که کاملا طبیعی تهیه شده باشد . در واقع سرکه سیب مناسب و طبیعی حاوی نوعی از باکتری مفید است که در آن زندگی می کند و همین باکتری سرکه ی سیب را به یکی از بهترین نجات دهنده های پوست تبدیل می کند و در تمام محصولات زیبایی ، از تونر گرفته تا ماسک ، کاربرد دارد . سرکه سیب همچنین یکی از آنتی میکروب ها و نرم کننده های طبیعی پوست محسوب می شود . فقط به خاطر داشته باشید که باید از سرکه سیب رقیق شده استفاده کنید .

 

استفاده از مرطوب کننده

 

یکی از رازهای درمان جوش های سر سفید این است که باید آنها را از ریشه خشک کنید . با این حال ، اگر این جوش ها را بدون درمان صحیح از بین ببرید ، بیش از منفعت به پوست خود ضرر می رسانید . پس بله ، با وجود نیاز به خشک کردن این جوش ها ، همچنان باید رطوبت پوست را حفظ کنید . در کنار تمام محصولات مراقبت از پوست همیشه یک کرم مرطوب کننده ی سبک داشته باشید . در غیر این صورت وضعیت جوش های سفید بدتر خواهد شد .

 

محافظت در برابر آفتاب

 

آفتاب در مرکز بیشتر اختلالات پوستی قرار دارد . اگر از پوست خود در برابر آفتاب محافظت نکنید ، تمام برنامه ی مراقبتی شما بی فایده خواهد بود . خصوصا اگر از محصولات قویی تر برای درمان پوست خود استفاده می کنید ، مضرات آفتاب را جدی بگیرید . نور خورشید رطوبت پوست را کاملا از بین می برد و تلاش شما برای حفظ تعادل در پوست را بی نتیجه می کند . پس همیشه از یم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید و زیر این ضد آفتاب ، برای پیشگیری از گرفتگی منافذ پوست ، یک مرطوب کننده ی سبک بزنید .