استفاده از انواع گیاهان مانند آلوئه ورا، خیار و... در صنایع دارویی و آرایشی متداول است. یکی از عناصر متداول دیگر نیز آسپرین است. مواد موجود در آسپرین همانند سالیسیلیک اسید است و می تواند باعث لایه برداری پوست شود و فواید بسیاری برای پوست دارد. راه های مختلفی برای استفاده از آسپرین روی پوست وجود دارد. می توانید ماسک مخصوص به خود و ویژه هر مشکل پوستی را به سادگی در خانه درست کرده و استفاده کنید.

ماسک آسپرین چگونه عمل می کند؟

آسپرین حاوی ترکیبات بلورین استیل سالیسلیک اسید است که از مشتقات سالیسین است که در گیاهان وجود دارد. سالیسیلیک اسید در بیشتر محصولات ضد آکنه متداول است زیرا خاصیت ضد التهابی داشته و می تواند در درمان بیشتر مشکلات پوستی موثر باشد.

جوش های سرسیاه، جوش و آکنه

لک های قرمز روی صورت

تحریکات پوستی

پوست های حساس و پوسته پوسته شده

پوست چرب

منافذ بزرگ

فواید ماسک آسپرین

ماسک آسپرین در دنیای زیبایی رو به محبوبیت است و راه ساده ای برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی است. در این مطلب چند فایده از ماسک آسپرین را برای آکنه و روزاسه ارائه خواهیم داد.

آسپرین یک ماده ضد التهاب است که سبب تسکین آکنه روزاسه و آکنه کیستیک شده و از خارش، قرمزی و التهاب پوست جلوگیری می کند.

آسپرین به صورت عمقی پوست را تمیز کرده و از بروز آکنه و جوش های سرسیاه و سر سفید می شود.

آسپرین پوست را به تدریج لایه برداری کرده و سلول های مرده پوست را از بین می برد. سه بار در هفته از ماسک آسپرین استفاده کنید تا پوستی شفاف و جوان داشته باشید.

آسپرین پف و ورم اطراف چشم را از بین می برد.

آسپرین حاوی عناصر روشن کننده پوست است که باعث از بین رفتن لک های پوستی و تغییر رنگ حاصل از آفتاب سوختگی می شود.

همچنین خواص ضد پیری نیز دارد. پوست را سفت کرده خطوط را پر می کند و باعث از بین رفتن چین و چرو می شود.

چگونه ماسک آسپرین درست کنیم؟

چند نکته  وجود دارد که قبل از خرید قرص آسپرین باید به آنها توجه کنید. قرص های بدون روکش استفاده کنید که به راحتی حل شود. اگر به آسپرین حساسیت دارید باید از استفاده از این ماسک خودداری کنید. می توانید ابتدا پشت گوش یا قسمت درونی پوست بازو تست حساسیت انجام دهید.

طرز تهیه:

8تا10 قرص آسپرین بدون روکش را له کرده و در مقداری آب حل کنید تا حالت خمیری به وجود آید. سپس به وسیله انگشتان دست روی پوست تمیز شسته شده صورت قرار دهید و 15 تا 20 دقیقه صبر کنید. سپس با آب گرم شستشو دهید. برای نتایج بهتر هرروز از این ماسک استفاده کنید. می توانید چند قطره روغن زیتون یا هسته انگور یا روغن درخت چای نیز به آن اضافه کنید.

انواع دیگری از ماسک آسپرین برای انواع پوست نیز وجود دارد. چند مورد از آنها در این مطلب آورده شده است.

1-ماسک آسپرین برای داشتن پوستی نرم

این ماسک را می توانید با استفاده از سه ماده دیگر تهیه کنید تا پوستی نرم و بدون سلول های مرده داشته باشید. ابتدا 4 تا 5 قرص بدون روکش آسپرین را له کرده و با یک یا دو قاشق آب نیمه گرم مخلوط کنید تا خمیر ایجاد شود. برای غلظت بیشتر کمی عسل به آن اضافه کنید. اگر نرم کنندگی و تسکین دهندگی بیشتری می خواهید مقداری ماست نیز می توانید به آن اضافه کنید و مواد را باهم مخلوط کنید. لایه نازکی از ماسک را روی صورت زده و اجازه دهید خشک شود. سپس به آرامی و با حرکات دایره وار آن را از روی صورت پاک کرده و بشویید.

2-ماسک آسپرین برای پوست چرب

این ماسک آسپرین یکی از مهمترین راه حل های درمان آکنه است. آسپرین عنصری است که در بیشتر محصولات ضد آکنه استفاده می شود. چند قطره روغن درخت چای را به خمیر قرص آسپرین و آب اضافه کنید. این مخلوط را روی پوست تمیز به خصوص نواحی دارای جوش بزنید. 15 تا 20 دقیقه صبر کنید و سپس شستشو دهید. سه بار در هفته استفاده از این ماسک توصیه می شود. روغن درخت چای قوی است. از این رو از آن به تنهایی بر روی پوست استفاده نکنید زیرا ممکن است به خشکی بیشتر منجر شود.

3-ماسک آسپرین برای پوست خشک

پوست های خشک نیز مستعد آکنه هستند. برای چنین مشکلی، ماسک آسپرین و عسل می تواند بهترین گزیه درمان باشد. این ماسک نه تنها درمان کننده آکنه است، بلکه باعث رطوبت رسانی به پوست خواهد شد.

برای تهیه آن ابتدا باید 5 تا 6 قرص آسپرین را پودر کرده و آب به آن اضافه کنید تا حالت خمیری ایجاد شود. سپس یک قاشق عسل به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. می توانید چند قطره روغن زیتون، روغن بادام یا روغن جوجوبا به آن اضافه کنید. مخلوط را روی پوست صورت خود پخش کرده و پس از پانزده دقیقه که خشک شد، با آب گرم شستشو دهید.

4-ماسک آسپرین برای پوست آسیب دیده توسط آفتاب

برای تهیه این ماسک لایه بردار و تسکین دهنده آفتاب سوختگی، به 5 تا 6 قرص آسپرین پودر شده نیاز دارید که با اضافه کردن یک قاشق کشک و یک قاشق آبلیمو، مخلوطی خمیری به دست می آید. خوب مخلوط کرده و چند قطره روغن زیتون به آن اضافه کنید. ماسک به دست آمده را روی صورت قرار داده و بیست دقیقه صبر کنید تا خشک شود. سپس با آب گرم شستشو دهید. برای نتایج بهتر، دو بار در هفته تکرار کنید.

5-ماسک آسپرین برای داشتن پوستی درخشان

برای داشتن پوستی نرم و درخشان نیز می توانید از ماسک آسپرین استفاده کنید. برای تهیه ماسک درخشان کننده آسپرین به 4 تا 5 قرص بدون روکش آسپرین نیاز دارید. ابتدا آنها را کاملا پودر کرده و مقداری آب گرم به آنها اضافه کنید تا خمیری شود. اگر ماسک غلیظ می خواهید یک قاشق عسل و اگر ماسک رقیق را ترجیح می دهید، ماست کم چرب اضافه کنید. ماسک را روی پوست صورت پخش کرده و اجازه دهید خشک شود. سپس با آب گرم شستشو دهید.

6-مبارزه با چین و چروک با ماسک آسپرین

مواد موجود در آسپرین، چین و چروک و قرمزی را از بین برده و خاصیت الاستیکی پوست را بیشتر می کند. ابتدا 5 ا 6 قرص بدون روکش آسپرین را پودر کرده و با آب آن را به صورت خمیری در آورید. یک قاشق ماست کم چرب و چند قطره روغن اسطخودوس به آن اضافه کنید. مواد را خوب با هم مخلوط کرده یک لایه روی پوست صورت قرار دهید. پنج تا هفت دقیقه صبر کنید و با آب خنک شستشو دهید. اگر چند قطره سرم ضد چروک نیز اضافه کنید، نتایج بهتری خواهید دید.

7-ماسک آسپرین مخصوص اسکار آکنه

ماسک آسپرین می تواند اسکار آکنه را با کاهش تاثیرات آکنه درمان کند. آسپرین به دلیل داشتن سالیسیلیک اسید می تواند درمانی برای آکنه های جدید و اسکار آکنه های قدیمی باشد و از قرمزی پوست می کاهد. برای تهیه این ماسک 5 تا 6 قرص آسپرین را در آب حل کرده و یک قاشق آب لیمو تازه به آن اضافه کنید و روی صورت و یا اسکار آکنه قرار دهید. از زدن این ماسک به اطراف چشم و دهان خودداری کنید. پس از خشک شدن با آب سرد شستشو دهید. اگر شب و قبل از خواب از این ماسک استفاده می کنید، چند قطره روغن آرگان به آن اضافه کنید تا به پوست خود رطوبت رسانی کنید.

8-سفید و روشن شدن پوست با ماسک آسپرین

از این ماسک می توانید برای روشن کردن پوست صورت و بدن استفاده کنید. این ماسک را روی نواحی تیره و لک دار صورت، آرنج، گردن و زانو زده و آن ها را روشن و نرم کنید. همچنین می توانید به عنوان تونر، اسکراب و درمان کننده آکنه و اسکار نیز استفاده کنید. برای تهیه این ماسک شش قرص آسپرین را پودر کرده و چند قطره سرکه سیب طبیعی به آن اضافه کنید. برای مخلوط کردن از قاشق چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید. برای کاهش غلظت و اسیدیته سرکه سیب چند قطره نیز آب به آن اضافه کنید. روی پوست نواحی تیره شده پخش کرده و پس از پانزده دقیقه با آب سرد شستشو دهید. از برخود این ماسک با چشم و پوست اطراف چشم خودداری کرده و برای جلوگیری از خشکی پوست فقط دو بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

9-منافذ را با ماسک آسپرین کوچک کنید

اگر از وجود منافذ باز روی صورت خود رنج می برید، این ماسک برایتان مفید خواهد بود. برای تهیه این ماسک ابتدا 3 قرص آسپرین را پودر کرده و با اضافه کردن چند قطره آبلیمو آن را به حالت خمیری در آورید. خمیر را روی صورت پخش کرده و پنج دقیقه صبر کنید. سپس یک قاشق جوش شیرین را در آب حل کرده و صورت خود را با آن شستشو دهید. اجازه دهید صورت به تدریج خشک شود.

همه ما در آرزوی داشتن پوستی صاف و درخشان هستیم. پس برای رسیدن به آن باید وقتی را برای نگهداری و مراقبت از آن صرف کنیم. این ماسک ها را امتحان کرده و از نتایج لذت بخش آن لذت ببرید.