مراقبت مناسب از پوست بسیار مهم است زیرا پوست اصلی ترین محافظ بدن در برابر آلودگی ها است. برای مثال، پاک کننده های خشن، با از بین بردن چربی ها و رطوبت طبیعی سطح پوست، باعث آسیب رساندن به آن می شوند. به علاوه، آسیب پوست، آن را مستعد عفونت می کند. اما گاهی با استمرار در اجرای مراقبت های اولیه پوست، باز هم به پوست آسیب رسانده می شود. در این مطلب برخی عاداتی که منجر به آسیب رسیدن به پوست می شود را بررسی می کنیم.

 

1-شستشوی بیش از حد صورت

شستشوی صورت، عادتی مفید برای پوست است. اما شستشوی بیش از حد ضرر های بیشتری دارد. شستشوی شدید پوست باعث از بین رفتن چربی ها و رطوبت طبیعی پوست شده و آن را در برابر آلودگی ها و باکتری ها آسیب پذیر خواهد کرد. لایه برداری بیش از حد نیز همین تاثیر را دارد.

2-عدم استفاده از ضد آفتاب

اشعه ها خطرناک UV آسیب زیادی به پوست وارد می کند. اگر پوست بیش از حد در برابر اشعه آفتاب قرار گیرد، علائم پیری زودتر روی پوست نشان داده خواهد شد. این علائم شامل خشکی پوست، حفره های عمیق، چروک و خطوط می شود. پوست خود را با کرم های ضد آفتاب مناسب پوشانده، تا از آسیب آفتاب محافظت شود.

3-نادیده گرفتن پوست گردن و سینه

هنگام رطوبت رسانی به صورت، پوست گردن و سینه را فراموش می کنیم. در حالی که این دو منطقه، زودتر از هر قسمتی علائم پیری پوست را نشان می دهند. بنابراین رطوبت رسانی به پوست سینه و گردن را فراموش نکنید.

4-خوابیدن با آرایش

فراموش کردن شستن صورت پس از یک روز کاری سخت، و خوابیدن با آرایش قابل درک است. اما اگر این موضوع تبدیل به عادت شود، بسیار مضر است. پوست ما در طول روز در معرض انواع آلودگی ها، باکتری ها و روغن ها است و این مواد جذب پوست شده و از تنفس پوست جلوگیری می کند. بنابراین اگر قبل از خواب، صورت را تمیز و پاکسازی نکنید، پوست خود را مستعد آکنه، جوش سرسیاه، منافذ بسته و خشکی خواهید کرد. اگر خیلی خسته تر از آن هستید که صورت را بشویید، سعی کنید پاک کننده آرایش نزدیک تختخواب خود نگه دارید.

5-تمیز نکردن تلفن همراه

سطح تلفن همراه، محل مناسبی برای رشد انواع باکتری ها و میکروب ها است. بنابراین صحبت زیاد با تلفن همراه، باعث ایجاد جوش، روی گونه می شود. سعی کنید سطح تلفن همراه خود را به طور مداوم پاک کنید.

6-استفاده از براش های آرایشی کثیف

براش های آرایشی معمولا میکروب و باکتری فراوانی به خود جذب می کنند. بنابراین اگر به طور مداوم پاکسازی نشوند، می توانند باعث بروز جوش و آکنه شوند. حداقل هفته ای یک بار براش ها را با شوینده ای ملایم تمیز کنید.

7-عدم خواب کافی

خواب کافی برای پوست بسیار مهم است، زیرا در مدت خواب شبانه است که پوست شروع به بازسازی خود می کند. اگر خوب نخوابید، پوست فرصتی برای بازسازی نخواهد داشت، و نتیجه آن پوستی خسته همراه با لک ها و تیرگی ها خواهد بود.

8-دوش نگرفتن پس از ورزش

ورزش کردن، عادتی بسیار مفید است. مسئله عدم دوش گرفتن پس از ورزش است. این کار صدمات زیادی به پوست وارد خواهد کرد. بنابراین دوش گرفتن پس از ورزش از الزامات است.

9-استفاده بیش از حد از مرطوب کننده

مرطوب نگه داشتن صورت خوب است اما این به منعنی استفاده بیش از حد آن نیست. بنابراین استفاده بیش از حد از مرطوب کننده، باعث می شود، پوست توانایی ایجاد سازگاری با انواع محیط ها را از دست بدهد. پوست عادت می کند که مرطوب کننده دریافت کند و در صورت عدم دریافت، دچار خشکی می شود. مقدار کمی مرطوب کننه صبح و مقدار کمی قبل از خواب استفاده کنید.

10-استفاده مکرر از حوله

پس از استفاده از حوله، از خشک شدن آن اطمینان حاصل کنید زیرا حوله خیس منبع تجمع و رشد باکتری هاست.

11-لوازم آرایش مشترک

استفاده مشترک از لوازم آرایش شاید جالب باشد اما باعث تجمع باکتری های فروانی روی رژلبها، مداد ها و ریمل و سایر لوازم آرایش خواهد شد و باعث ایجاد عفونت، التهاب و تبخال خواهد شد.

اگر بتوانید این عادات اشتباه را ترک کنید، فاصله زیادی با پوست صاف و شفاف نخواهید داشت.