سیگار کشیدن باعث پیری زودرس شده و تاثیرات دیگری که حتی تصورش را نمی کنید. مطمئنا ریه ها و قلب شما با ورود پر فشار دود تنباکو از طریق گلو، دچار تنش می شوند، اما به نظر می رسد این عمل برای پوست نیز می تواند نگران کننده باشد. مهم نیست چقدر از روز را صرف مراقبت از پوست می کنید، سیگار کشیدن می تواند همه تاثیرات مثبت آن را از بین ببرد. در این مطلب سعی برآن است تا تاثیرات مخرب سیگار روی پوست را بررسی کنیم.

تاثیرات غیر منتظره سیگار کشیدن

1-پیری زودرس

دود تنباکو، کلاژن سازی را با افزایش سطح ماتریکس متالوپروتئیناز ضعیف می کند. افزایش این ماده باعث ضعیف شدن حالت الاستیکی پوست می شود.

2-کشتن سلول های پوست

کشیدن سیگار باعث افزایش فشار اکسید شدن می شود. در نتیجه، رادیکال های آزاد مخرب، با تاثیر بر سلول های سازنده پروتئین، پروتئین سازی را دچار آسیب کرده و موجب مرک سلل ها می شود.

3-زبری پوست

سیگار بر خارجی ترین لایه پوست تاثیر می گذارد و باعث کاهش سرعت بازسازی سلول می شود و موجب تجمع سلول های مرده روی پوست شده و به آن ظاهری خشن و زبر می دهد.

4-افزایش لک

دود تنباکو حاوی نیکوتین و بنزوپیرن است که موجب افزایش ملانین سازی شده و لک های پوستی را افزایش می دهد.

5-تاخیر در بازسازی زخم

نیکوتین باعث انقباض عروق شده و جریان خون را در بافت پوست کاهش می دهد. در نتیجه پوست مقدارمناسبی از مواد غذایی را دریافت نخواهد کرد و موجب تجمع بافت های مرده روی هم شده و ترمیم بافت نیز کند تر انجام گیرد.

6-کاهش سطح اکسیژن

سیگار کشیدن باعث کاهش جریان اکسیژن در بافت ها میشود و در نتیجه پیری زودرس پوست را منجر می شود.

7-افزایش چین و چروک

تحقیقات نشان می دهد افراد سیگاری در قایسه با افراد غیر سیگاری، بیشتر در معرض بروز چین و چروک پوستی خواهند بود.

فرقی نمی کند، به طور دائم سیگار می کشید یا در فواصل زمانی زیاد یک سیگار مصرف می کنید. در هر صورت تاثیرات دود سیگار روی پوست باقی مانده و باعث می شود پوست درخشندگی طبیعی خود را از دست داده و سن شما را از چیزی که هستید بزرگتر نشان دهد.