حتما درباره ی اثرات مخرب هورمون استرس ، یعنی کورتیزول شنیده اید. سطح کورتیزول بالا و استرس مزمن ، تقریبا تمام سیستم های فیزیولوژیکی بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهد. از جمله ی این سیستم ها می توان به تیروئید و غده ی آدرنال اشاره کرد.

کورتیزول احساس اضطراب و حساسیت را در شما افزایش می دهد ، موجب اضافه وزن می شود ، سلامت استخوان ها را به خطر می اندازد ، خطر ابتلا به امراض قلبی و دیابت را بیشتر می کند و سطح انرژی را در بدن شما کاهش می دهد.

از کورتیزول به عنوان هورمون سالخوردگی نیز یاد می کنند. وقتی سطح این هورمون در بدن بیش از حد مجاز باشد ، شما را در موقعیتی که به " جنگ یا گریز " شهرت دارد قرار می دهد و همین موضوع دستگاه عصبی سمپاتیک و غده ی آدرنال را تحریک می نماید. در چنین شرایطی افزایش چشمگیری در ترشحات سیستم گوارش و همچنین فشار خون رخ می دهد که این افزایش موجب تخریب غده ی آدرنال ، افزایش فشار روی سیستم گوارش و در نتیجه افزایش سرعت پروسه ی سالخوردگی می گردد.

پس اگر می خواهید جوان بمانید ، احساس جوانی کنید و همیشه سالم باشید ، باید سطح هورمون کورتیزول را تحت کنترل خود درآورید.

از جمله اثرات جانبی سطح کورتیزول بالا می توان به موارد زیر اشاره کرد :

اضطراب بیماری های خود ایمنی سرطان سندروم خستگی مزمن سرماخوردگی های پی در پی عدم تعادل در هورمون ها بیماری های مربوط به غده ی تیروئید مقاومت بدن در برابر کاهش وزن

گیاهان آداپتوژن ( Adaptogens )

گیاه درمانی در واقع شاخه ای از علم پزشکی است که به درمان از طریق گیاهان با خواص شفابخشی می پردازد. آداپتوژن ها نیز در دسته ای منحصر به فردی از همین گیاهان شفابخش قرار می گیرند . این گیاهان به ایجاد تعادل و حفظ سلامتی در بدن کمک می کنند. آداپتوژن ها در واقع وظیفه ای دقیق و مشخص ندارند ، این گیاهان به طور کلی به عوامل استرس زا واکنش نشان داده و در برقراری تعادل در تمام وظایف و عملکرد های گوناگون بدن موثرند.

تحقیقات نشان می دهند ، گیاهان آداپتوژن غده ی آدرنال را شارژ و به شما کمک می کنند تا با افزایش سطح استرس در بدن خود مبارزه نمایید. این گیاهان شامل جینسینگ ، شیرین بیان ، ریحان ، برخی از انواع قارچ ، رودیولا و غیره می شوند که در قسمت بعد به طور مفصل به معرفی برخی از آنها خواهیم پرداخت.