حتما عباراتی مثل " دلشوره دارم " و یا توی دلم رخت می شورن " را شنیده اید . آیا تا به حال فکر کرده اید ، چرا احساساتی که به مغز مربوط می شوند خود را در ناحیه ی شکمی نشان می دهند ؟

آنطور که تحقیقات نشان می دهند ، این اتفاق تصادفی نیست . در واقع هرچه دانش انسان نسبت به معده و روده افزایش می یابد ، این نظریه که معده و روده مغز دوم بدن محسوب می شوند ، با اطمینان بیشتری مطرح می شود. حتما می دانید که سندروم روده چکه کن با بسیاری از جدی ترین بیماری ها ارتباط دارد . دانش امروز همچنین ارتباط قوی بین احساسات و روده را به اثبات رسانده است .

ارتباط بین روده و احساسات روده میزبان سیستم عصبی روده ای در بدن می باشد . جدا از سیستم اعصاب مرکزی ، سیستم اعصاب روده ای از دو لایه ی نازک با بیش از صد میلیون سلول عصبی ، یعنی بیشتر از نخاع ، تشکیل شده است . این سلول ها همگی در دیواره ی روده و معده و به طور کلی مجاری گوارشی قرار گرفته اند و میزان جریان خون و ترشح آنزیم ها برای گوارش را کنترل می نمایند. آنها همچنین به ما در درک آنچه در دستگاه گوارش اتفاق می افتد کمک می کنند. پس مغز دوم انسان در واقع پشت دستگاه گوارش پنهان شده است.

اگرچه مغز دوم بدن در پروسه ی تفکر و ارائه ی تئوری های سیاسی دخالتی ندارد ، نوع رفتار اندام های اطراف خود را تشخیص می دهد . محققان معتقدند با وجود سیستم اعصاب روده ای ، پروسه ی گوارش دیگر نیاز به دستور گرفتن مستقیم از مغز و یا سیستم اعصاب مرکزی ندارد. این مغز دوم در واقع از آنجایی که به مرکز فعالیت نزدیک تر است ، راحت تر قادر به اداره ی امور می باشد. اما با مشاهده ی پیچیدگی باور نرکردنی این سیستم عصبی ، پزشکان معتقدند مغز دوم بدن تنها مسئول گوارش نبوده و وظایف دیگری نیز دارد.

روده چه تاثیری بر خلق و خوی انسان دارد استرس ، برای مثال ، به روده وابستگی زیادی دارد . بدن ما به استرس با سیستم " جنگ یا گریز " پاسخ می دهد و این موضوع نیز به میزان کورتیزول بستگی دارد. وقتی اتفاق ترسناک و یا نگران کننده ای می افتد ، مثلا اگر کسی برای ترساندن جلوی شما می پرد ، بدن شما واکنشی فیزیکی از خود نشان می دهد : کف دست ها معمولا عرق می کند و تپش قلب بالا می رود .

به طور طبیعی ، اگر در شرایط استرس زا قرار بگیرید و بعد از مدتی از این شرایط رها شوید ، بدن به حالت نرمال اولیه ی خود باز می گردد. اما اگر همیشه استرس داشته باشید ، بدن در حالت " جنگ یا گریز " قرار می گیرد. به طور کلی بدن انسان قادر به تشخیص فشار فیزیکی از روحی نیست و به هر دو پاسخی یکسان می دهد ، یعنی همیشه سعی در مبارزه با فشار ، چه روحی و چه فیزیکی ، دارد.

بنا براین ، استرس مزمن ، استرس مزمن التهابات مزمن را نیز در پی خواهد داشت . یعنی بدن با استرس روحی مثل یک بیماری عفونی رفتار می کند و برای شکست آن تلاش می نماید . به همین دلیل هم پزشکان التهاب را سرچشمه ی همه ی بیماری ها در نظر می گیرند . این استرس مزمن در واقع شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری های ساده مثل فشار خون ، تا بیماری های جدی تر مثل خود ایمنی ، قرار می دهد. باکتری های مفید موجود در روده ، در نحوه ی پاسخ گویی سیستم ایمنی به بیماری های ناشی از استرس ، دخیل هستند .

علاوه بر این ، میکروبیوم روده ، یا میکروب هایی که روده میزبان آنها است ، با اختلالاتی مثل افسردگی و اوتیسم ارتباط دارد. محققان کشف کرده اند افراد مبتلا به اوتیسم معمولا به مشکلات گوارشی مثل حساسیت های غذایی و عدم تحمل گلوتن دچار می شوند. همین موضوع نیز باعث کشف تفاوت هایی در سیستم گوارش افراد مبتلا بیماری اوتیسم شد.

بر همین اساس برخی از پزشکان درمان های متداول برای برخی از بیماری ها را تغییر داده و ممکن است برای درمان برخی از بیماری های گوارشی از داروهای ضد افسردگی هم استفاده کنند .

البته این بدان معنا نیست که تمام اختلالات گوارشی ریشه در مغز انسان دارد. در واقع این نوع از درمان به بهبود ارتباط بین روده و مغز و همچنین سیستم گوارش می پردازد.