عوارض جانبی ناشی از افراط در مصرف ویتامین ها

اگر مقدار ویتامین های وارده به ارگانیسم بدن از طریق غذا چند برابر نیاز روزانه گردد، گاه عوارضی را به دنبال دارد. در صورت ظهور علائم خاص، احتمالاً ورود ویتامین ها به بدن از راه غذا انجام نگرفته، بلکه به عنوان دارو از آنها استفاده شده است. به ویژه در آمریکا فراورده های ویتامینی با مقادیر زیاد ویتامین تهیه می شوند و در اختیار مردم قرار می گیرند. افراد سالم که نیاز ویتامینی آنها بطور مطلوب به وسیله غذا تأمین می گردد، فراورده های یاد شده را مصرف می کنند.

این موضوع به خاطر تبلیغات زیرکانه ای است که به وسیله تولید کنندگان در مورد افزایش قدرت دفاعی بدن و قدرت کارآیی جسمانی و غیره انجام می شود. افزایش مصرف ویتامین C سبب دفع بیشتر اگزالیک اسید می گردد. مسمومیت با ویتامین A در صورت استفاده افراطی از روغن کبد ماهی و یا داروهای حاوی این ویتامین بروز می نماید. علایم مسمومیت عبارتند از : تورم مفاصل دست و پا، بی حسی، کاهش وزن، درد مفاصل، سردرد، ریزش مو، بزرگی کبد و طحال، تورم ساق پا و خونریزی های زیرپوستی، خشک شدن و شوره زدن پوست، اختلال در عادت ماهانه، درد استخوان، خواب آلودگی و غیره.

عوارض مربوط مسمومیت ویتامین D حالت تهوع، تشنگی، استفراغ، بی اشتهایی، تشنج، افزایش فشارخون و غیره اند. در اثر ویتامین D ، جلب کلسیم بیشتر شده، در نتیجه میزان دفع آن از طریق ادرار نیز افزایش می یابد. اگر کلیه ها قادر به دفع زیادی نباشند، مقدار آن در خون افزایش یافته و این امر سبب رسوب عنصر نامبرده در کلیه ها و نارسایی آنها می گردد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: