چند ایده جهت انجام ماساژ ارائه می شود.

ماساژ چرخشی

از کف هر دو دست استفاده کنید و با آن ها در دو طرف ستون فقرات، حرکات چرخشی را شروع کنید (یعنی هر کف دست در یک طرف ستون فقرات قرار گیرد) زمانی که دست ها به بالای شکم و سینه ها می رسند، باید از میزان فشار کاسته شود.

ماساژ ضربه ای

با استفاده از نوک انگشتان دست ها حرکات چرخشی (پرمانند و سبک مثل غلغلک دادن) را بر روی پوست بدن مادر انجام دهید. این ماساژ را می توانید در تمام دوران بارداری و در سرتاسر شکم انجام دهید.

ماساژ سر دادنی

کف هر دو دست را در دو طرف استخوان خارجی قرار داده و نوک انگشتان را به طرف سر نگاه دارید.حال دست ها را از این ناحیه به طرف شانه ها بکشید؛ بدون آن که اجازه دهید که وزن بدنتان بر روی دست ها اضافه شود. سپس بعد از رسیدن دست ها به شانه ها، آنها را به آرامی به سمت های اول خود سر دهید.

انجام ماساژ توسط همسر

حمایت سر مادر

در پشت سر مادر بر روی زانوهایتانم بنشینید و عضلات ناحیه گردن را ماساژ دهید. به آرامی سر او را بچرخانید؛ در حالی که با دست دیگر گردنش را حمایت می کنید.

آرامش گردن

به آرامی پشت گردن مادر را با استفاده از دو انگشت شست و با حرکتی دایره و از ماساژ دهید. سپس سعی کنید این ماساژ را به تمام قاعده و جمجمه سر نیز انتقال دهید.

ماساژ ابرو

به آرامی پیشانی و گیجگاه مادر را ماساژ دهید. با استفاده از انگشتان، حرکات دورانی و نرم را از قسمت مرکز پیشانی به سمت خارج پیشانی بکشید.