بهداشت خواب :

بهداشت خواب مجموعه ای اقداماتی است که به افراد کمک می کند، خواب راحت و آرامی داشته باشند. به بیان دیگر بهداشت خواب، عادت سالم خوابیدن است. این عادت ها بسیار ساده هستند و اکثرا افراد از آن آگاهی دارند اما در موقع خواب به آن عمل نمی کنند.

بسیاری از اختلالات خواب به دلیل عدم رعایت این عادت ها در دراز مدت ایجاد می شوند. یکی از اصول مهم بهداشت خواب، همراهی آن با ساعت زیستی بدن است. بسیاری از فرآیند های بدن انسان (مثل دما و ترشح هورمونها) با یک دوره فیزیولوژیک تقریباً 24 ساعت تنظیم می گردد. شرط لازم برای داشتن یک خواب خوب، همراهی با این ساعت زیستی است.

هر روز صبح در یک ساعت مشخص بیدار شوید. این کار به تنظیم ساعت زیستی کمک می کند و پس از مدتی شما در ساعت مشخص می خوابید و بیدار می شوید.

میزان نیاز خود به خواب را مشخص نمایید. زمانی به رختخواب بروید که احساس خستگی می کنید و از خوابیدن در ساعات عصر خودداری کنید.

در طول روز و بخصوص در ساعات بعدازظهر در معرض نور آفتاب قرار بگیرید مواجهه با نور در ساعات بیداری به تنظیم ساعت زیستی کمک می کند.

یکی دیگر از نکاتی که در فراهم کردن یک خواب راحت موثر است، بهبود محیط فیزیکی خواب است :

اگر اتاق خواب فرد راحت و رضایتبخش باشد، خواب وی نیز رضایت بخش خواهد بود. توصیه های مورد نظر در این خصوص این است که از تشک هایی استفاده کنید که خیلی سفت یا خیلی نرم نباشد.

در مورد مناسب بودن دمای اتاق اطمینان حاصل کنید، اتاق خواب شما باید به اندازه کافی تاریک باشد.

اتاق خواب باید ساکت باشد اگر نمی توان سر وصدا را کنترل کرد (مثل همسایه های پر سر و صدا یا صدای پارس سگها) بهتر است از گوش بند استفاده کنید.