اگر تا به حال نام زغال فعال یا اکتیو را نشنیده اید تعجب نکنید . بسیاری از وجود چنین ماده ی مفیدی بی خبر هستند و از فواید آن آگاهی ندارند . برای آنکه بدانید زغال فعال چیست و چه کاربردی دارد با ما همراه شوید :

 

زغال فعال دقیقا چیست ؟

کربن فعال یا همان زغال فعال ماده  ای است که اساسا از منابع مختلف کربن بدست می آید . این منابع می توانند مواردی همچون نارگیل و یا چوب های مختلف باشند که در دمای بسیار بسیار بالا پخته می شوند و در این حرارت بالا واکنش های شیمیایی خارق العاده ای رخ می دهد . در طی این واکنش ها تمام ترکیبات مضر از بین رفته و ترکیبات خوب و مفید باقی می مانند . بعد از سرد و تمیز شدن این مواد ، زغال اکتیو یا فعال بدست می آید . جالب است بدانید زغال فعال ماده ای همه فن حریف است که اطراف شما را تمیز تر ، سالم تر و زیباتر می کند . در این قسمت تنها به چند مورد از فواید زغال فعال می پردازیم .

 

بوی بد را جذب می کند

همه ی ما می دانیم هوای تازه در اطرافمان چقدر اهمیت دارد و زغال فعال چیزی است که برای هوای پاک به آن نیاز دارید . برای مثال اگر کمی از زغال فعال را در یخچال خود نگه دارید ، دیگر هرگز بوی بد درون یخچال را حس نخواهید کرد . زغال اکتیو یخچال را به یک باغ تازه تبدیل می کند ! زغال فعال برای از بین بردن بوی بد دست شویی و حمام و هر قسمت دیگری از خانه و حتی در ماشین و پارکینگ نیز کاربرد دارد .

 

شاید به نظر عجیب بیاید ، چطور تنها مقدار کمی از این ماده بوی بد را کاملا از بین می برد . اما اساسا زغال فعال جاذب تمام سموم و مواد شیمیایی است و این مواد را در خود گیر می اندازد .

 

ماندگاری غذا را افزایش می دهد

زغال فعال نه تنها بوی مطبوع غذا را حفظ می کند ، بلکه ماندگاری آن را نیزافزایش می دهد و آن را تازه نگه می دارد . همانطور که گفتیم ، زغال فعال تمامی سموم را به خود جذب می کند و مانع خراب شدن آن می شود . پس با مقدار کمی از زغال فعال در یخچال هم بوی بد را از بین ببرید و هم مواد غذایی را تازه نگه دارید .

 

دندان ها را سفید می کند

برای افرادی که دوست دارند همیشه بخندند ، زغال فعال بسیار کاربردی است . بسیاری از ما دوست نداریم از خمیر دندان ها و یا دهان شویه های سفید کننده ی دندان استفاده کنیم . زیرا این مواد بیشتر از مفید بودن مضر هستند . با سفید کننده ی دندان زغال فعال ،می توانید مطمئن باشید دندان های خود را با یک ماده ی طبیعی می شویید .حتی در بازار زغال فعال با طعم و رایحه ی دارچین و غیره وجود دارد که می توانید با آن دندان های خود را مسواک بزنید .

 

جای نیش حشرات و سوختگی را بهبود می بخشد

هیچ چیز آزار دهنده تر از خارش جای نیش حشرات نیست ! اما با زغال فعال این مشکل دیگر آزاردهنده نخواهد بود . می توانید کمی از پودر زغال فعال را با مقداری روغن نارگیل ترکیب کنید و روی پوست بزنید . زغال فعال به این  شکل جای نیش زنبور و سوختگی را نیز از بین می برد .

 

پوست را سم زدایی می کند

وقتی پوست شما جوش می زند ، مخصوصا موقع عروسی و مهمانی ، قطعا حس خوبی ندارید ! انگار تمام افراد دور و برتان تنها به جوش روی صورتتان توجه می کنند . اما معجزه ی زغال فعال برای پوست هم کابرد ارد . می توانید با زغال فعال مخصوص این کار ماسک درست کنید و هر شب قبل از خواب به پوست بزنید تا دیگر شاهد جوش ها نباشید .