اگر یاد نگیریم چطور استرس را از خود دور کنیم و با آن برخورد کنیم، این مسئله حتما می تواند شادی را از زندگی ما دور کند.

استرس انواع مختلفی دارد که می تواند لحظات زیبای زندگی را خراب کند. استرس مثل یک جانور احساسی عمل می کند که انواع شدید و ملایم دارد. در ساده ترین حالت، استرس همان نگرانی است. آن درجه از استرس و نگرانی که باعث افزایش یا کاهش اضطراب می شود.

به نظر می رشد، اضطراب کلمه جدیدی است که در جامعه ما به سرعت در حال رشد است و همیشه یک قدم جلوتر از ما حرکت می کند.

برای مثال هرچه در مورد موضوعی اطلاعات بیشتری کسب کنیم، کمتر باعث ترس خواهد شد. و هنگامی که چیزی کمتر باعث ترس شود، با اعتماد به نفس و موفقیت بیشتری می توانیم با آن مبارزه کنیم و این باعث می شود جانور استرس قدرت خود را از دست داده و ما می توانیم راحت تر از آن عبور کنیم.

در این مطلب پنج نوع استرس و چگونگی ظهور آنها در انسان را نام برده ایم.

1-اضطراب عمومی

اضطراب عمومی یکی از شایع ترین نوع اضطراب است. به طور خلاصه، اضطراب عمومی به عنوان یک احساس بیش از حد و اغراق آمیز از نگرانی در مورد رویدادهای زندگی روزمره به دلایل آشکار توصیف شده است. هنگامی که اتفاق می افتد، صرف نظر از با دلیل یا بی دلیل بودن آن، دچار استرس شده و اتفاقات هرچقدر ساده و بی خطر، ممکن است باعث احساس ترس و نگرانی شوند. اضطراب عمومی توانایی این را دارد که با رشد خود، کیفیت زندگی ما را کاهش دهد. اندازه کمی از نگرانی در این حالت، عادی است اما هنگامی که این نگرانی تبدیل به استرس شود و باعث شود هرروز به این فکر کنید که چه اتفاقات بدی در انتظار شماست، یعنی در حال دچار شدن به اضطراب عمومی هستید.

2-اختلال وسواس فکری

افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری می توانند اندیشه های وسواس انگیزی داشته باشند و رفتار های تکراری و وسواسی داشته باشند. این افراد اعمال و رفتار غیر قابل کنترل دارند بنابراین احساس می کنند قدرت انجام کارهای معمول را ندارند و تا حد زیادی این اختلال روی زندگی تاثیر گذار است. در کار، مدرسه، مطالعه و هر عمل روزمره ای تمرکز ندارند، زیرا تمام تمرکزشان روی انجام اعمال وسواس گونه است. افکار وسواس گونه می توانند شامل وجود نظمی خاص در اجسام و یا ترس آسیب زدن به اشخاص دیگر باشد. عادت های وسواسی نیز شال شستن بیش از حد دست ها و یا چک کردن خاموش بودن چراغ ها به تعداد دفعاتی که لازم نیست و آزار دهنده است. این رفتار ها در هر شخصی منحصر به فرد است و در هر فرد به گونه ای خاص ظاهر می شود. این اختلال فرد را تشویق می کند تا اعمالش را طوری انجام دهد که از محدوده طبیعی خارج شود.

3-اختلال اضطراب اجتماعی

اضطراب اجتماعی زمانی است که تعامل با افراد دیگر باعث اضطراب غیر منطقی می شود. این ترس های غیر منطقی به طرق مختلفی نمایان می شوند. نگرانی در مورد چگونگی پیش رفتن تعامل، اگر قضاوت پیش آید، ترس از خجالتی بودن و یا نگرانی در مورد گفتن کلمه اشتباه یا احمقانه، در حوزه اختلال اضطراب اجتماعی است. اضطراب جتماعی باعث تقویت دلهره ها شده و و باعث افزایش انزوای اجتماعی فرد و گوشه گیری از سایر افراد می شود.

4-اختلال استرس پس از آسیب روانی

اختلالی است که موجب ترس شدید یا بی نظمی در فرد می شود. منطقه خاکستری در این اختلال این است که آسیب وابسته به خود فرد است. یعنی چیزی که برای یک فرد به عنوان آسیب شناخته می شود، ممکن است برای دیگری به عنوان آسیب شناخته نشود یعنی دلیل این اختلال منحصر به فرد است. تراژدی های غیر منتظره مانند مرگ، تلفات، بلایای طبیعی، حوادثی هستند که جامعه ما آن را آسیب می داند. برخی علائم رایج در این اختلال، شامل شوک، خشم، نگرانی و ترس هستند. همچنین نشخوار افکار مضر، یادآوری حادثه، کابوس های شبانه و از دست دادن تمرکز و عدم توانایی عملکرد خوب نیز اتفاق بیفتد. معمولا علائم تا 3 ماه بعد از حادثه آسیب زننده خود دا نشان می دهند.

5-فوبیای مکان های باز

این فوبیا زمانی است که شما را از قرار رفتن در مکان هایی ه که پیش بینی می کنید برتی شما ترس و استرس همراه با احساس در تله افتادن، خجالت یا تنهایی را به همراه می آورد، اجتناب می کنید. اضطراب ناشی از ترس نبود راه فرار از وضعیتی ک باعث وحشت می شود، است. علائم این فوبیا، نگرانی از خروج از خانه و در معرض جمعیت قرار گرفتن، حضور در فضاهای محصور و هر محیطی که موجب اضطراب در فرد می شود، است. این ترس ممکن است به قدری شدید باشد که فرد قادر به ترک خانه نباشد که این موضوع باعث انزوا و افسردگی و عدم عملکرد روزمره فرد شود.