بسیاری از کودکان امروزه از اختلالات خواب رنج می برند. اگر هر یک از این نشانه ها را مشاهده می کنید، یعنی کودکتان از اختلال خواب رنج می برند. تشخیص اختلالات خواب در کودکان دشوار تر از سایر بیماری ها است. اختلالات خواب شامل دیر به خواب رفتن، بیدار شدن در نیمه های شب، شب ادراری و... می شود. طبق تحقیقات 30 درصد کودکان از اختلالات خواب رنج می برند. شناسایی علائم اختلال خواب برای توجه بیشتر به کودک از مستئل مهم مراقبت از فرزندتان است.

نشانه های اختلالات خواب در کودکان

1-خواب آلودگی بیش از حد در طول روز

این نشانه یکی از متداول ترین نشانه های اختلالات خواب در کودکان است. با اینکه گاهی این اتفاق به دلیل خستگی کودک ممکن است اتفاق افتد، اما با دیدن خواب آلودگی کودکتان در طول روز به صورت مداوم و پشت سر هم، زنگ خطر را جدی بگیرید.

2-کابوس های شبانه

کودکان نیز مانند برگسالان دچار کابوس می شوند. کودک ممکن است نیمه شب ناگهان با ترس و وحشت از خواب پریده و پس از آن دیگر نتواند به خوابد. به طور عمومی کابوس های شبانه در کودکان متداول است اما اگر به صورت مداوم تکرار شود، ممکن است نشانه ای از اختلالات خواب در کودک باشد. این اتفاق ممکن است خواب کودک را تحت تاثیر قرار داده و در پی آن مشکلات دیگری برای سلامت جسمی وی داشته باشد.

3-بی خوابی

اگر به خواب رفتن کودک شما چالش برانگیز است و به سختی می خوابد، از مشکل بی خوابی رنج می برد. ممکن است به دلیل داشتن استرس از موضوعی باشد که اجازه خواب را به کودک نمی دهد. اگر دیدید مدت زیادی تلاش می کند تا بخوابد اما موفق نمی شود، با او صحبت کنید تا متوجه شوید چه چیزی او را آزار می دهد.

4-خرخر کردن در خواب

خرخر کردن خطرناک نیست، اما ممکن است به دلیل انسداد در مجاری تنفسی باشد و باعث اختلال در خواب شود. گرفتگی بینی، عفونت تنفسی و بزرگ شدن لوزه ها شایع ترین علل خر و پف در کودکان است.

5-وحشت شبانه

کابوس شبانه و وحشت شبانه دو آیتم متفاوت است. در حالی که کابوس شبانه کودک را از خواب بیدار می کند، اما وحشت شبانه به اندازه کابوس ترسناک نیست. کابوس باعث بیدار شدن و جیغ و گریه کودک می شود، در حالی که وحشت شبانه باعث تنفس سریع، تعرق، انقباض ماهیچه ها و سایر علائم عصبی می شود. فقط 1 کودک در هر کودک دچار وحشت شبانه می شوند.

6-شب ادراری

شب ادراری اتفاقی متداول در کودکان زیر 5 سال است و مشکل جدی و خطرناکی نیست. اما اگر بیش از 3-4 بار در هفته دچار این مشکل می شود، می تواند نشانه بر اختلال خواب کودک باشد.

7-راه رفتن در خواب

اگر مشاهده کردید که کودک در حالت خوابیده در حال قدم زدن است، باید او را برای معاینه نزد پزشک ببرید. حتی ممکن است هنگامراه رفتن حرف هم بزند. گاهی ممکن است این اتفاق رخ بدهد، اما اگر به طور مکرر اتفاق افتاد با پزشک اطفال مشورت کنید.