acne3

مه شو: در حالی که جوش و لکه های ناشی از آن، در برخی افراد به مسایل ارثی و یا رنگ پوست، بر می گردد اما با این وجود، اقدامات احتیاطی و مراقبتی زیادی وجود دارند که می توان از آنها برای جلوگیری از جوش، زخم ناشی از آن و نیز درمان آنها استفاده کرد. در حالی که روش های درمانی زیبایی بسیاری به منظور رفع جوش، آکنه و جای زخم وجود دارند اما این روش های درمانی، نتایج دائمی را تضمین نمی کنند.

با توجه به مطالب مذکور، وجود برخی از داروهای خانگی مفید و مؤثر برای درمان جوش و اثر آن، به اثبات رسیده اند. این داروهای خانگی به آرامی و به طور مداوم و پیوسته بر روی جوش ها تأثیر می گذارند. این داروهای خانگی نه تنها جای زخم جوش را از بین می برند بلکه جوش را نیز از شما دور نگه می دارند. در ادامه به معرفی و توضیح این داروهای خانگی مفید می پردازیم:

1- شنبلیله:

شنبلیله به عنوان یک عنصر سازنده برای التیام زخم های آکنه شناخته شده است. بدین منظور، شنبلیله را کاملا له کنید و مانند ماسک از آن استفاده نمایید. حتی می توانید دانه های شنبلیله را بجوشانید و به صورت خمیری درآورید و آن را در جای خنک نگهداری کنید. این خمیر را به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی محل جوش بگذارید و سپس آن را با آب سرد بشویید.

2- آب لیمو:

با یک پد پنبه ای مقداری آب لیمو را بر روی جوش های خود بزنید. بگذارید آب لیمو مدتی روی جوش ها بماند تا پوست، کاملا آن را جذب کند و سپس با آب ولرم، صورت خود را بشویید. آب لیمو به عنوان یک ماده سفید کننده طبیعی، در بهبود ظاهر زخم آکنه عمل می کند و لکه های تیره را نیز روشن می سازد.

3- چوب صندل:

ترکیب خمیری مانند چوب صندل و گلاب نیز، راه حل خوبی برای رفع جوش و زخم های ناشی از آن می باشد. خمیر تهیه شده را مانند ماسک بر روی پوست خود قرار دهید.آن ترکیب را مستقیما روی نواحی آسیب دیده بگذارید. بهتر است این ماسک، بیش از یک ساعت (در صورت امکان، در تمام طول شب روی پوست شما بماند)، روی نواحی آسیب دیده بماند و سپس آن را کاملا با آب سرد بشویید. تأثیر این ماسک مفید به اثبات رسیده است.

4- روغن زیتون:

روغن زیتون یک ماده معجزه گر طبیعی برای پوست محسوب می شود. این روغن، پوست را تغذیه می کند و استفاده منظم از آن، نه تنها جای جوش را بهبود می بخشد بلکه با کمک آن می توان از جوش های آتی نیز، رهایی یافت.نواحی آسیب دیده پوست را با روغن زیتون، ماساژ دهید. خواص مرطوب کنندگی این روغن، باعث نرمی پوست شده و برجستگی های جای جوش را کاهش می دهد.

5- خیار:

خیار، پوست را نرم و انعطاف پذیر نگه می دارد. در بسیاری از محصولات زیبایی و لوازم آرایش و بهداشتی؛ اغلب، خیار یکی از عناصر کلیدی محسوب می گردد. از خیار هم برای بهبود جاهای زخم های ناشی از جوش می توانید استفاده نمایید.

6- روغن درخت چای:

روغن درخت چای، ماده بسیار خوبی برای کاهش جای جوش می باشد. این روغن از استرالیا وارد می شود و به طور گسترده ای برای درمان اسکارها و زخم های ناشی از آکنه، مورد استفاده قرار می گیرد.

7- یخ:

از یخ نیز، می توانید برای رهایی از لکه های آکنه استفاده کنید. تکه ای یخ را در یک پارچه پنبه ای تمیز بگذارید و هر روز به مدت 10 تا 15 دقیقه، آن را بر روی نواحی آسیب دیده بمالید. یخ باعث کاهش التهاب پوست می گردد و در نتیجه آن را نرم و صاف نگه می دارد. این یکی از بهترین روش های درمان طبیعی آکنه است.

8- آلوئه ورا:

آلوئه ورا گیاهی عالی برای کاهش لکه های آکنه می باشد. این گیاه، به خوبی زخم ها را بهبود بخشیده و جوش ها کاهش می دهد. آب آلوئه ورا به طور گسترده ای در درمان زخم آکنه کاربرد دارد و به طور مؤثری با جوش نیز مبارزه می کند. بدین منظور، آب آلوئه ورا را به طور منظم بر روی نواحی آسیب دیده بمالید.

توجه:

سعی نمایید از محصولات آرایشی بدون چربی و از نوع سبک آن، استفاده نمایید. طیف وسیعی از محصولات وجود دارند که بطور مؤثری زخم های آکنه را به طور موقت پوشش می دهند.