a4

مه شو: آکنه یک بیماری پوستی بسیار شایع در میان نوجوانان و بزرگسالان می باشد که البته امکان دارد در هر سنی رخ دهد. پزشکان، جراحان و متخصصان نظرات متفاوتی در مورد آکنه دارند. شایع ترین علل آن را منافذ مسدود شده پوست، باکتری ها، چربی اضافی و التهاب می دانند.

توجه به رژیم غذایی خود، شاید آسان ترین و ساده ترین روش مقابله و کنترل آکنه باشد. پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و مصرف مواد غذایی سالم و یا حذف برخی از غذاها، امکان دارد در درازمدت ما را به نتایج مطلوب و مثبتی برساند.

با این وجود، بعضی افراد، ارتباط بین مواد غذایی با کنترل آکنه و بهبود آن را قبول ندارند؛ در حالی که برخی دیگر بر تأثیر سوء بعضی از مواد غذایی بر آکنه شدیدا اصرار می ورزند و بر این باورند که رابطه مستقیمی بین آکنه و مواد غذایی وجود دارد. بنابراین، توصیه ما این می باشد که برای اطمینان بیشتر در این زمینه با پزشک خود مشورت نمایید.

گوشت قرمز و محصولات لبنی غنی از پروتئین، برای هضم، نیاز به زمان زیادی دارند. مواد زائد از طریق پوست و هورمونها آزاد می شوند. گوشت قرمز و محصولات لبنی بر افزایش سطح هورمونها در بدن، تأثیر گذاشته و در نهایت موجب ایجاد آکنه می شوند.

مصرف زیاد کافئین نیز سطح هورمون را افزایش می دهد. نوشابه های گازدار، چای، قهوه و شکلات حاوی کافئین هستند و مصرف زیاد آنها به احتمال زیاد آکنه را تحت تأثیر قرار می دهد.

یکی دیگر از دلایل اصلی آکنه، الکل می باشد زیرا میزان هورمون تستوسترون را افزایش داده و نهایتا موجب ایجاد آکنه می گردد.

گردو، بادام، پسته و بادام زمینی نیز بسته به افراد مختلف می توانند موجب ایجاد آکنه گردند. این مواد غذایی بر ایجاد آکنه در برخی افراد بسیار تأثبرگذار هستند در حالی که بر برخی دیگر، هیچگونه تأثیر سوئی ندارند.

و در آخر، غذاهای فراوری شده را نیز فراموش نکنید. این گونه مواد غذایی نیز بر شدت آکنه خواهند افزود. هرگونه غذایی که احساس می کنید بر آکنه شما تأثیرگذار می باشد را سریعا حذف نمایید.

بسیاری از میوه ها و سبزیجات، در کنترل و بهبود آکنه بسیار مفید هستند. سعی نمایید از غذاهایی با فیبر بالا استفاده نمایید زیرا اینگونه غذاها، مانع یبوست شده و بدین ترتیب، از آزاد شدن سم توکسین ایجاد شده بخاطر یبوست نیز جلوگیری خواهید کرد. این سم در ایجاد آکنه بسیار تأثیر گذار می باشد.

برای کنترل آکنه، روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید. در این زمینه، چای سبز هم بسیار توصیه گردیده است. چای سبز حاوی آنتی- شیمیایی ضدالتهابی به نام کاتچین است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند.

ذغال اخته و تمشک نیز سرشار از مواد فتوشیمیایی هستند که از سلول های پوست محافظت می کنند. بنابراین، خوردن تمشک و ذغال اخته را فراموش نکنید.

در کنار این نکات رژیم غذایی، روش های درمانی بسیاری مانند بنزوئیل پراکسید، در کنترل آکنه بسیار کمک می کنند. روش های درمانی با لیزر نیز برای بهبود جای جوش و برداشتن و حذف اسکار وجود دارند.

برای حذف اسکار و جای زخم جوش می توان از روش های جراحی زیبایی نیز استفاده کرد اما باید این روش را به عنوان آخرین گزینه در نظر گرفت.

بهتر است درمان های طبیعی و داروهای خانگی را برای بهبود و کنترل آکنه به کار بگیرید زیرا هیچگونه عوارض جانبی ندارند.