مه شو :احتمالا بارها این جمله را شنیده اید که کوتاه کردن موها ،باعث افزایش رشد آنها می شود!اما آیا واقعا این ادعا صحیح است؟

در این مقاله قصد داریم این سوال را با جزئیات کامل تری توضیح دهیم.

چطور می توان موجب افزایش رشد موها شد؟با کوتاه کردن آنها؟ مطمئنا به دفعات این را شنیده اید یا شاید حداقل یکبار آن را امتحان کرده اید.بگذارید با قاطعیت اعلام کنیم که چنین ادعایی هرگز پایه درستی ندارد!

moha

از نظر بیولوژیکی ،چطور چنین مطلبی می تواند واقعیت داشته باشد و اینکه در اصل ،این تفکر نادرست ،از ابتدا چگونه شکل گرفت؟آیا واقعا باور دارید که تعداد زیادی سنسوردر موها وجود دارند که به محض کوتاه کردن ،این پیام را به ریشه رسانده و موها را با سرعت بیشتری به رشد خود ادامه دهند؟خیر!

پس چرا افراد این ادعا را باور دارند؟

زمانیکه موهای بدن را اصلاح می کنید ،(منظور ما وکس نیست)،چند روز بعد موها دوباره سر از پوست بیرون می آورند.در اصل ،هنگامیکه موها ی بدن را اصلاح می کنید ،موها نه از ریشه ، بلکه فقط از سطح پوست برداشته می شوند و موهای زیر پوست ،همچنان سر جای خود و در فولیکول های مو،محکم قرار دارند.همین امر در مورد موهای سر هم صادق است.اما چرا اینگونه به نظر می رسد که رشد موهای سر با کوتاه کردن ،بیشتر شده است؟

در واقع موهایی که زیر پوست در حال رشد هستند ،از پوست خارج شده و به رشد خود ادامه می دهند،تا آنجاییکه حتی در پوست های بدون مو ،حتی جزئی ترین رشد موها هم به چشم می آید و شما تصور می کنید که رشد بیشتری داشته اند.بنابراین وقتی موهای بلند سر را کوتاه می کنید ،فقط یک یا دو اینچ از آنها را کوتاه کرده اید، در حالیکه موها با همان سرعت طبیعی ، به رشد خود ادامه می دهند.

وقتی موهای بلند را کوتاه نمی کنید ،به نظر می رسد رشد آنها کم بوده و زیاد چشمگیر نیست.به هر حال افزایش در رشد طولی موها تدریجی بوده و بدون کوتاه کردن ،تغییر چشم گیری در ظاهر موها به چشم نمی خورد و درست پس از کوتاه کردن آنها ، اینطور به نظر می رسد که زودتر بلند شده اند.

چرا باید گاهی موها را کوتاه کرد ؟

اگر کوتاه کردن موها ، رشد آنها را تسریع نمی کند ،پس اینکار چه لزومی دارد؟

درست است که اصلاح موها ، موجب افزایش رشد آنها نمی شود،اما مطمئنا کمک می کند تا از شر موهای خشک ، دوشاخه و موخوره رها شوید.

موهای قابل رویت در سطح پوست سر و بدن ، در حقیقت از سلولهای مرده ساخته شده اند و از آنجاییکه هیچ فعالیت بیوشیمی در ساقه مو اتفاق نمی افتد،امکان تسریع رشد موها با کوتاه کردن ،غیر ممکن می شود.اما ساقه مو ،همچنان نسبت به عوامل محیطی ،حساس و نسبت به آنها تاثیر پذیر است.عواملی مثل گرد و خاک،آلودگی ،مواد شیمیایی،گرما و رطوبت ،فاکتورهای مسلم آسیب زننده به موها هستند و درخشش آنها را از بین می برند.به همین دلیل است که دهها دلار هزینه می کنیم تا موها را دوباره سالم و درخشان سازیم.

موهای بلند در انتهای ساقه ، به دلیل عدم آبرسانی کافی، در معرض آسیب زیادی هستند .زمانیکه موهارا برس می زنید، چربی سر در موها پخش می شود، اما همین که به انتهای مو می رسد،دیگر چربی کافی برای آن وجود ندارد تا انتهای مو را پوشش دهد و روز به روز خشک و خشک تر شده و بیشتر مستعد صدمه و خشکی می گردد و همین روند ، نهایتا به دو شاخه شدن وخرابی موها منتهی می شود.

به همین خاطر،به محض اینکه صحبت از کوتاه کردن موها به میان می آید،می بینیم که کوتاه کردن انتهای ناسالم موها ،چقدر در برگشت موها به حالت اولیه و طبیعی خود کمک کرده و بعد از مدت کوتاهی اینطور به نظر می رسد که موها رشد بیشتری داشته و زودتر بلند شده اند.

چه عواملی باعث رشد بهتر موها می شوند؟

بر اساس گفته های بالا ،به این نتیجه می رسیم که چنانچه موهای دوشاخه شده را کوتاه نکنیم، همچنان به راه خود ادامه داده و تا وسط مو پیش رفته و شرایط را بدتر خواهد کرد.همین امر ، دلیل کوتاه کردن موها را توجیه می کند.

مطمئنا بسیاری از شما می دانید که کوتاه کردن موها ، تنها راه خلاص شدن از موهای خشک و دو شاخه و موخوره است.

در ضمن ،چرب کردن دائم موها با روغن های مفیدی مثل کرچک، جوجوبا ، هویج یا زیتون ، رطوبت موها را حفظ کرده و از خشک شدن آنها توسط عوامل محیطی ، جلوگیری می کند.

اگر واقعا می خواهید موهای بلند شما ، رشد بیشتری داشته باشد ،مکمل هایی مثل ویتامین E،زینک، اسید فولیک و بیوتین را حتما در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.همچنین در کنار داشتن رژیمی سالم، نوشیدن آب کافی هم می تواند بسیار موثر باشد.ویتامین های A، B ،C را به هیچ وجه نادیده نگیرید.

به علاوه با مصرف کاهی پروتئین می توانید رشد موها را تسریع کرده و درخشندگی آن را حفظ نمایید.

یکی دیگر از عوامل بسیار موثر در تحریک رشد موها ، ماساژ منظم آنهاست.می توانید این کار را به کمک روغن های مو نیز انجام دهید.ماساژ دادن موجب افزایش گردش خون در پوست سر شده و فاکتوری بسیار باارزش برای سلامت موها محسوب می شود.

به خاطر داشته باشید شستن موها در فواصل زمانی مناسب هم موجب تمیز ماندن فولیکول های مو و رشد بیشتر موها خواهد شد.

صادقانه باید گفت زمانیکه با کوتاه کردن موها، از شر تارهای دوشاخه و بدشکل رها شده و شاهد موهایی سالم تر و با رشد بهتری بودیم، این باورهای نادرست ، که کوتاه کردن موجب رشد بهتر آنها می شود، در ذهن افراد شکل گرفت.انتخاب شما کدام است؟ موهایی بلند و خشک و آسیب دیده یا کمی کوتاهتر، اما نرم و براق و سالم ؟اگر خواهان دومی هستید، بنابراین بهتر است هر 4-3 ماه، سری به آرایشگاه خود بزنید.