salt1

مصرف زیاد نمک از علل مهم مقاومت بدن در برابر کاهش وزن است.

با وجود این که چاقی، تجمع بیش از حد چربی در بدن می باشد، ولی ترازوهایی که در حال حاضر استفاده می شوند، قادر به نشان دادن آب و چربی بطور مجزا نمی باشند؛ بنابراین، به علت احتباس آب در بدن توسط نمک، با ورود بیش از حد نمک به بدن از طریق مواد غذایی، آب در بدن محبوس شده و وزن را بالا می برد .

بسیاری از افرادی که در حال کاهش وزن از طریق کاهش کالری مصرفی با رژیم های غذایی اصولی و افزایش کالری دفعی از طریق تحرک می باشند و کاهش وزن مطلوبی را تجربه نمی کنند، از این نکته غاقل هستند که چربی دفع شده می تواند با آب جایگزین شده و یأس و نومیدی، منجر به رها کردن تلاش های ایشان می گرددsalt4.

مصرف نمک به مقدار کم در برنامه غذایی ما لازم و ضروری است ولی ما معمولاً ۱۰ تا ۲۰ برابر مقدار مورد نیاز بدن، نمک مصرف می کنیم. البته سه چهارم نمکی که در طی روز مصرف می کنیم، بصورت نهفته در غذاهای آماده است. حتی نان، رب و پنیر مصرفی نیز ممکن است شور باشند و فقط یک چهارم آن را در سر سفره یا هنگام پخت غذا، اضافه می کنیم.

در ضمن، شوری یا بی نمکی غذا، علاوه بر مقدار نمک موجود در آن به حساسیت گیرنده های چشایی در دهان نیز بستگی دارد. با کاهش مصرف نمک، در ابتدا ممکن است غذا بی نمک به نظر آید، ولی بعد از گذشت ۲ یا ۳ هفته، حساسیت گیرنده های چشایی دهان افزایش می یابد و طعم واقعی غذا احساس می شود.