لیزر فرکشنال یا فرکسل (فراکسل) نسلِ جدید لیزرهای جوان‌سازی پوست است که با استفاده از تکنولوژی پیشرفته ، اشعه لیزر را به هزاران اشعه میکروسکوپیک تقسیم می کند ، در نتیجه فقط بخشی از پوست تحت تأثیر اشعه قرار می‌گیرد و بخش زیادی از پوست سالم می‌ماند.این ویژگی باعث میشود که ضمن اینکه اثر جوان‌سازی پوست با کیفیت عالی انجام شود ، عوارض لیزر به حداقل برسد.از طرف دیگر لیزر فرکسل همزمان بر لایه‌ی سطحی پوست و لایه‌ی میانی پوست اثر میکند ، به همین دلیل اثر فوق‌العاده‌ای در جوان‌سازی ‌پوست‌ دارد.

لیزر فرکسل

مزیت لیزر فرکسل نسبت به لیزرهای قبلی این است که با توجه به اینکه لیزر فرکسل فقط بر بخشی ا ز پوست به صورت ستونهای حرارتی اثر می‌کند ، آسیب کمتری به پوست می رساند به همین دلیل اولاً ترمیم و بهبودی پس از لیزر سریعتر صورت می گیرد ، ثانیاً عوارض زودهنگام بعد از لیزرهای قبلی مثل قرمزی ، تورم و ادم بسیار کمتر ایجاد می شود و به همین دلیل فرد می تواند سریعتر به سرِکار برگردد. سومین مزیت اینکه عوارض دیرهنگام پس از لیزر مثل قرمزی طولانی مدت ،ایجاد لک پوستی و ایجاد اسکار ، نیز نسبت به لیزرهای قدیمی به ندرت ایجاد می شود .

لیزر فرکسل طیف اثر وسیعی دارد بدین معنی که در بسیاری از مشکلات پوستی به کار میرود و اثرات بسیار چشمگیری دارد. مهمترین کاربرد لیزر فرکسل جوان‌سازی پوست و از بین بردن چین‌و‌چروکهای صورت است.فقط چند جلسه لیزر فرکسل می‌تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش چروکهای صورت داشته باشد.تاثیر این لیزر در جوان‌سازی پوست ۱۵-۱۰ سال دوام دارد. چروکهای دور چشم نیز به خوبی به لیزر فرکسل جواب میدهد به طوری‌که امروزه بهترین درمان برای چروکهای دور چشم به حساب می‌آید.

از طرف دیگر بسیاری از بیمارانی‌که لیزر فرکسل انجام میدهند عنوان می‌کنند که رنگ و قوام پوست آنها بهبود پیدا کرده و منافذ باز پوستی آنها بهبود یافته است. کاربرد مهم دیگرآن درمان اسکار‌های آکنه ، سالک ، سوختگی و تصادف است.افراد مبتلا به اسکارهای فرورفته آکنه با انجام چند جلسه درمان میشوند.سایر اسکارها مثل اسکار سالک و سوختگی هم پس از انجام لیزر فرکسل بهبود قابل توجهی دارند.پس از درمان هر یک از انواع اسکار توسط لیرز فرکسل اثر آن تا آخر عمر باقی می‌ماند.

یکی از مشکلات شایع امروزی ترک‌های‌پوستی ناشی از بارداری یا دوره‌ی بلوغ است که قبلاً درمانی نداشت ولی با لیزر فرکسل بسیاری از بیماران از درمان آن ابراز رضایت می‌کنند. لک‌های حاملگی مقاوم به درمان نیز با انجام همزمان لیزر فرکسل و مصرف دارو معمولاً از بین می‌روند. در بعضی مطالعات لک‌های ناحیه شانه که در خانمهای ایرانی بسیار شایع است،با انجام لیزر فرکسل درمان شده است.

برای بسیاری از افراد انجام لیزر فرکسل بدون بی‌حسی امکان پذیر است ولی برای افرادی که آستانه‌ی درد پایینی دارند می‌توان از کرمهای بی‌حس کننده نیم تا یک ساعت قبل از لیزر استفاده کرد . تعداد جلساتِ‌درمانی بسته به نوع بیماری تحت درمان ، بین ۶-۲ جلسه است . فواصل جلسات درمان معمولاً یک ماه می باشد .

لیزر فرکسل از دسته لیزرهای بدون عارضه به شمار می‌آید. پس از انجام لیزر فرکسل معمولاً تا چند روز پوسته‌ریزی و بعضاً دلمه وجود دارد که طبیعی است . گاهی اوقات تورم به مدت چند روز در محل وجود دارد. استفاده از کیسه‌ی یخ بلافاصله پس از لیزر وسپس به طور متناوب می تواند میزان تورم را کمتر کند یا از بروز آن پیشگیری کند. عارضه نادر دیگر ایجاد لک ناشی از التهاب است که اغلب در پوستهای تیره اتفاق می‌افتد و با کرم‌های لک‌بر درمان میشود.

به طور خلاصه لیزر فرکسل انقلابی در تکنولوژی جوان‌سازی پوست و رفع اسکارهای پوستی است که با توجه به عمقِ نفوذِ زیاد دارای اثرات فوق‌العاده در پوست است. در عین حال با بهبود سریع و بدون ایجاد عارضه به عنوان بهترین روش جوان‌سازی پوست شناخته می‌شود