مه شو: تجربه احساس گیجی یا سبکی سر،در حین ورزش یا پس از اتمام تمرینات ، یکی ازموارد معمول در میان برخی ورزشکاران محسوب می شود که آگاهی از دلایل بروز آن می تواند تا حد زیادی از به وجود آمدن آن جلوگیری نماید.

sargije

این احساس به دلیل عدم خون رسانی کافی و کمبود اکسیژن در مغز ایجاد می شود.این شرایط پس از ورزش و خصوصا قطع ناگهانی تمرینات، و در نتیجه از دست دادن سریع آب بدن یا فشار خون پایین اتفاق می افتد.

بنابراین همواره سعی کنید سرعت و شدت تمرینات را به تدریج کم و کمتر نمایید. به این ترتیب مانع از عدم تعادل و تغییرات ناگهانی دربدن خواهید شد.

علل دیگر

پس از توضیحات بالا، بهتر است علل اصلی ایجاد سرگیجه را بیشتر بررسی کنیم، چرا که آگاهی دقیق از این علل، پیش از درمان، بسیار کمک کننده خواهد بود.

عموما افرادیکه ورزش های سنگین یا تمریناتی مثل دو را انجام می دهند، به دلیل افزایش ضربان قلب و اینکه قلب در مقایسه با حالت طبیعی خود، سریع تر پمپاژ خون را انجام می دهد تا خون رسانی بهتری به عضلات در حال فعالیت انجام گیرد، ممکن است این حالت را بیشتر تجربه کنند.

سبکی سر، تا حدی شبیه سرگیجه است. در سرگیجه، حالت چرخش سر و محیط دور سر و گاهی تهوع وجود دارد.

چه باید کرد؟

اولین گام در مورد کسانی که پس از ورزش، این حالت را تجربه می کنند این است که فورا دراز بکشند، طوریکه سر در راستای قلب قرار گرفته و خون، بهتر به طرف مغز جریان پیدا کند.اینکار باعث کاهش سرگیجه خواهد شد و همانطور که در بالا اشاره کردیم، تمرینات ورزشی را به هیچ وجه نباید به یکباره متوقف نمود، بلکه باید به تدریج و آرام آرام، شدت و سرعت تمرینات را کاهش داد تا بدن کم کم به حالت نرمال و طبیعی خود بازگردد.

به عنوان مثال در هنگام دویدن در مسافت های طولانی، به آرامی سرعت خود را کم کنید و بعد، آرام راه بروید.

گرمازدگی هم می تواند یکی دیگر از دلایل اصلی بروز حالت گیج شدن پس از ورزش باشد.در این حالا ممکن است فرد در حین ورزش، ناگهان دچار افت انرژی و سرگیجه شود.

چنانچه مستعد ابتلا به سرگیجه هستید، قبل از ورزش، حتما یک وعده غذایی سبک یا میان وعده ای مناسب میل کنید تا ضمن ورزش، دچار سرگیجه و تهوع نشوید.به علاوه، هیدراته نگه داشتن بدن و برنامه ریزی برای رژیمی مغذی به منظور جلوگیری از این حالت، بسیار ضروری است.

تنفس صحیح و آگاهانه هم یکی دیگر از راههای پیشگیری از وقوع چنین حالتی در میان ورزشکاران محسوب می شود.برخی افراد،نا خودآگاه در حین ورزش، نفس خود را حبس می کنند که همین کار، مانع از جریان کامل انرژی در بدن و عضلات، درست زمانیکه به آن نیاز دارند خواهد شد.پس در هنگام ورزش، تمرکز بیشتری بر عمل دم و بازدم خود داشته باشید و گرم کردن بدن قبل از ورزش و سرد کردن تدریجی آن ، بعد از اتمام تمرینات را هرگز فراموش نکنید.

یادگیری تکنیک ها و تمرینات کششی مختلف برای گرم و سرد کردن بدن، به حفظ بدن در حالت طبیعی و نرمال، بسیار کمک خواهد کرد.

بالا بردن قدرت بدنی هم در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.زیرا افزایش سطح تحمل بدن در حین تمرینات، مانع از افت ناگهانی انرژی در بدن می شود.

و نهایتا از آنجائیکه گاهی این علائم می تواند نشانه ای از برخی بیماریها و در موارد اندکی بیماریهای قلبی باشد، چنانچه با در نظر گرفتن تمامی موارد ذکر شده، باز هم بارها و بارها ،همچنان این حالت را تجربه کردید، بهتر است به دکتر مراجعه کرده و در اینباره حتما پیگیری لازم را انجام دهید.

با رعایت تمامی این موارد و داشتن رژیمی مغذی و متعادل و شروع آرام تمرینات ورزشی،مطمئنا بر این حالت غلبه خواهید کرد.