RAZ

رازیانه که به عنوان گیاه لاغری شناخته شده است در بخش‌هایی از خاک ایران ،در مناطق شمالی و در دامنه‌های کوههای البرز بصورت خودرورشد می کند .

رازیانه یک گیاه دارویی گل‌داربومی مناطق مدیترانه بوده و کشورهای سوریه، هند، مکزیک، ایران، مصر، ترکیه و چین عمده ترین تولیدکننده‌های این گیاه در جهان هستند.

رازیانه مورد استفاده یونانیان و روم باستان بوده و از آن برای لاغر شدن استفاده می‌کردند.

رازیانه طبع گرم و خشکی دارد

در طب سنتی ایران، از رازیانه به گیاه ضدبلغم و صفرا یاد می‌شود. همچنین از آنجا که گیاه بسیار گرمی است اگر بخواهید از خاصیت مسهل بودن آن بهره‌مند شوید، باید آن را با ماده‌ای مصرف کنید که حرارت گیاه را کم کند و بهترین گزینه برای همراهی با آن سکنجبین و عسل است.

قسمت‌های مورد استفاده این گیاه بذر، برگ و ریشه آن است و مقدار مصرف روزانه آن، به طور متوسط حداکثر 5 گرم از خود گیاه و یا یک تا سه استکان عرق آن توصیه می‌شود.

RAخواص درمانی رازیانه

برای رفع بوی بد دهان و درمان گلو‌درد می‌توان رازیانه را قِرقِره کرد و یا بذر آن را داخل دهان گذاشت و چند دقیقه جوید. همچنین کمک به دستگاه گوارش در هضم غذا و بادشکن بودن رازیانه از دیگر فواید این گیاه مفید به شمار می آید. در ضمن برای سوء هاضمه، سردی معده و یا دردهای فشردگی معده نیز بسیار موثر است.

شیردهی مادران یکی از مهمترین خواص این گیاه درمانی

رازیانه در درمان گلودرد،رفع التهاب حنجره ،مشکلات دستگاه تنفس و تنگی نفس بسیار کمک کننده بوده و علاوه بر خاصیت مُدر و ضد میکروبی برای رفع سوزش ادرار نیز مفید است.در ضمن برای رفع اختلالات قاعدگی و معالجه زخم معده گیاهی تاثیرگذار است.

این گیاه دارویی در معالجه امراض کلیه و قولنج و سیاه سرفه نیز مفید است. همچنین برای درمان سرفه و تنگی‌نفس از جوشانده رازیانه با پرسیاوشان و انجیر و برای رفع سردردهای میگرن می‌توان از دم کردآن استفاده کرد. مصرف رازیانه در غذا از چشم در برابر التهاب، اختلالات مربوط به سن و پیری چشم نیزمحافظت می کند.

مادران شیرده از دم کرده رازیانه گاهی اوقات استفاده می کنند چرا که هم باعث ازدیاد شیر آ‌ن‌ها شده و هم ضد نفخ است و از دل درد کودک جلوگیری می‌کند مخصوصاً وقتی که غذای سنگین می‌خورند حتماً بعد غذا چند دانه رازیانه را در دهان خود نگه دارند و آهسته آهسته آب آن‌ را که در دهان جمع می‌شود فرو ببرند

رفع چین و چروک صورت از دیگر خواص این گیاه است

آیااستفاده از این گیاه در دوران بارداری آسیبی به نوزادان می رساند؟

در دوران بارداری و شیردهی، مصرف این گیاه ضرری به همراه ندارد و داروخانه‌های گیاهی ایران به شکل‌های مختلف (مثل قطره آنتی‌میگرن، شربت توسیان، شربت تیمیان، پودر ژنرال تونیک، قطره سنکول، سنالین، منتازین و لوسیون تقویت موی سینره) موجود است که تمامی این محصولات حاوی رازیانه هستند.