pp1مه شو: زمانی که پوست، خشک و پوسته پوسته می شود و به خارش می افتد، سریعا در صدد رفع آن خشکی و تسکین پوست خود می باشید. این خشکی به عوامل زیادی مانند نحوه تمیز کردن پوست، نوع آ ب و هوا و حتی لباس های شما بستگی دارد. در اینجا به منظور بهبود خشکی پوست، به بیان راهکارهایی سریع و آسان، می پردازیم:

1- آب گرم بله، آب داغ نه:

حمام کردن با آب گرم، حس بسیار خوبی به ما می دهد اما آب گرم گزینه مناسبی برای پوست های خشک نمی باشد زیرا چربی های طبیعی بدن را از روی پوست بر می دارد. شما باید مانع از دست دادن رطوبت گردید تا بتوانید پوست خود را مرطوب و نرم نگه دارید؛ بدین منظور، درجه حرارت آب را کم کنید و زیاد در حمام نمایید.

متخصصان پوست توصیه می کنند که حمام کردن و یا دوش گرفتن نباید بیش از 5 تا 10 دقیقه باشد. پس از حمام، پوست خود را با حوله ای بسیار نرم و لطیف و با حرکات ضربه ای و بسیار آرام، خشک نمایید. سپس پوست خود را مرطوب سازید.

2-شستشوی درست پوست:

با یک پاک کننده مناسب، حمام کنید. صابون های ملایم که عاری از عطر و رایحه هستند، گزینه های خوبی می باشند. محصولاتی با دئودورانت و مواد افزودنی ضد باکتری می توانند موجب زبری پوست گردند. می توانید از پاک کننده هایی حاوی سرامیدها استفاده کنید. سرامیدها، مولکول های چرب هستند که سد بیرونی پوست را تشکیل می دهند و به حفظ رطوبت کمک می کنند.

با بالا رفتن سن، از میزان سرامید پوست، کاسته می شود. بنابراین، بهتر است با افزایش سن، از محصولات مراقبت از پوستی استفاده کنید که حاوی سرامیدهای مصنوعی می باشند. از تونرها، لایه بردارها و مواد قابضی که با الکل ساخته شده اند، زیاد استفاده نکنید.

3- اصلاح صحیح پوست:

اصلاح صورت می تواند موجب تحریک پوست های خشک گردد. هنگام اصلاح صورت و موهای زائد، از روغن های طبیعی استفاده نمایید. بهترین زمان اصلاح موهای زائد، پس از دوش گرفتن است زیرا موها نرمتر و انعطاف پذیرتر می شوند و در نتیجه اصلاح آنها آسانتر می گردد.

برای حفاظت از پوست، موها را در جهت رشد آنها اصلاح کنید و همیشه از یک کرم یا ژل اصلاح استفاده نمایید. هنگام اصلاح از تیز بودن تیغ کاملا مطمئن گردید زیرا کندی آن باعث تحریک بیشتر می شود. اگر قبلا از تیغی استفاده کرده اید، سعی نمایید پیش از استفاده مجدد، آن را در الکل گذاشته تا کاملا تمیز گردد.

4- پوشش کامل پوست با ضد آفتاب

خورشید یکی از دلایل اصلی خشکی پوست، چین و چروک و زبری آن محسوب می شود. برای جلوگیری از آسیب های نور خورشید، حتما با کرم های ضد آفتاب با طیف وسیع و SPF 30، پوست خود را کاملا پوشش دهید.

5- نحوه لباس پوشیدن در زمستان و تابستان:

در آب و هوای سرد، زیاد از حد لباس نپوشید زیرا موجب گرمای زیاد بدن و در نتیجه تعریق می گردد. گرمای زیاد و تعریق، هر دو محرک های پوست هستند. برای جلوگیری از خشکی و پوسته پوسته شدن لب ها در زمستان، آنها را با بالم های مناسب که حاوی ضد آفتابی با SPF 15 است، پوشش دهید. سعی کنید لب هایتان را با یک روسری یا ماسک بپوشانید. در فصل تابستان، پیراهن های آستین بلند، گشاد و سبک بپوشید و از کلاه هایی با لبه پهن استفاده نمایید تا کاملا بر گوش، گردن و چشم های شما سایه بیندازد.

6-استفاده از مرطوب کننده :

ساده ترین مرطوب کننده ها هم می توانند پوست های خشک را تسکین دهند. اگر خواهان یک مرطوب کننده بسیار خوب هستید، به دنبال وازلین، کره شیا، سرامیدها، اسید استئاریک یا گلیسیرین باشید. همه مرطوب کننده های غنی، در تجدید سد پوستی به شما کمک خواهند کرد. روال استفاده از همه مرطوب کننده ها نیز مانند هم می باشد.

پوست خود را با پاک کننده های مایع و فاقد صابون، ترجیحا پاک کننده های حاوی سرامید (سرامیدها باعث تجدید لایه بیرونی پوست می شوند)، بشویید. در عرض کمتر از 20 ثانیه با حرکت ضربه ای و خیلی آرام، پوست خود را خشک نمایید. با لایه ای ضخیم از یک کرم مرطوب کننده، پوست خود را کاملا بپوشانید و آن را مرطوب کنید تا بدین وسیله رطوبت موجود در پوست را حفظ نمایید.

زمانی که پوست شما خشک و پوسته پوسته می شود، لایه برداری زیاد و سخت موجب تحریک پوست و ضخیم شدن آن می گردد. بنابراین، کمتر پوست خود را لایه برداری کنید.

7- حفظ رطوبت موجود در پوست:

بعد از هر بار دست شستن، دست های خود را مرطوب کنید تا آبی که از دست تبخیر می شود، رطوبت بیشتری را از پوست خشک به سوی خود جذب نکند. سعی نمایید از کرم های مرطوب کننده ای استفاده کنید که حاوی SPF 30 و یا بیشتر باشد تا پوست شما را نیز از آفتاب محافظت کند. مرطوب کننده های ضد آفتاب به شکل پماد، کرم، ژل و حتی اسپری موجود هستند.

8- مرطوب سازی در زمستان:

هوای سرد و خشک یکی از علل شایع خشکی و تحریک پوست می باشد. وسایل گرمایش موجود در منزل، باعث حذف رطوبت هوا می شوند که این امر نیز به نوبه خود، موجب خشکی بیشتر پوست می گردد. به منظور جبران رطوبت از دست رفته هوای خانه، با استفاده از دستگاه های مرطوب کننده، به راحتی و سریعا رطوبت را به هوای خانه خود برگردانید. رطوبت اتاق را می توانید با رطوبت سنج های ارزان قیمت اندازه گیری کنید. رطوبت ساختمان در فصل زمستان در حدود 50 درصد می باشد.