شاید شما هم خانمهایی را دیده باشید که سن‌شان به‌ نظر خیلی بیشتر از سن واقعی شان به‌ نظر می ‌رسد. مشاهده این خانمها این سوال را در ذهن ایجاد می کند که چرا بعضی افراد زودتر از سن خود پیر میشوند و بعضی دیگر جوانتر از سن خود به نظر میرسند.عوامل متعددی در پیری زودرس پوست در خانمها نقش دارند که از جمله آنها میتوان به ژنتیک، استرس، تماس با اشعه آفتاب، تغییرات هورمونی در دوران یائسگی و مصرف دخانیات اشاره کرد. در بین این عوامل مهمترین عامل قابل پیشگیری مصرف سیگار است.متاسفانه در سالهای اخیر مصرف سیگار در بین دختران و زنان افزایش شدیدی داشته است.

سیگار2

سیگار علاوه بر عوارض سیستمیک که موجب حملات قلبی، انواع سرطان‌ها، مشکلات دهان و ریه میشود بر روی پوست و موی زنان سیگاری نیز موثر است و باعث ایجاد چین و چروک زودرس و سفیدی مو میشود. بررسی های انجام شده نشان داده است که کشیدن سیگار و سایر دخانیات باعث انقباض عروق خونی زیر پوست می‌شوند و میزان خون‌رسانی به پوست را کاهش می‌دهند.از طرف دیگر مصرف سیگار با تولید رادیکالهای آزاد موجب آسیب دیدن کلاژن و در نتیجه بافت همبندی خواهد شد.آسیب بافت همبندی پوست به صورت چین و چروک ، زرد شدن رنگ پوست و خشونت و خشکی پوست ظاهرمیشود. بررسی عوامل محیطی بر روی پوست انسان با مطالعه بر روی دو قلو های یکسان انجام میشود. به دلیل اینکه دوقلوها از نظر ژنتیکی دقیقا مشابه یکدیگر هستند، سبک زندگی ، شیوه و عادات روزانه آن ها و در واقع اثر عوامل محیطی است که چهره و ظاهرشان را از یکدیگر متمایز می ‌سازد.

سیگار3

در یک بررسی محققان تصاویر بیش از 186 دوقلو را در کنار یکدیگر قرار داده و با هم مقایسه کردند و به این نتیجه رسیدند که دوقلوهایی که دقیقا خصوصیات ارثی یکسانی دارند ، ظاهری متفاوت دارند. محققان مشاهده کردند که هر قلی که در طول زندگی سیگار می ‌کشد، چهره تکیده ‌تری دارد و در اطراف چشمان و لب‌هایش خطوط ریزی شکل گرفته است، صورتش پر از چین و چروک است و در کل پیرتر از خواهر یا برادر خود به نظر می ‌رسد. بنابراین به این نتیجه رسیدند که سیگار کشیدن به طور چشمگیری باعث ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست میشود.از طرفی سیگار باعث می ‌شود پوست رطوبت خود را خیلی آسان از دست بدهد و خشک‌ تر به نظر برسد.نکته جالب این مطالعه اینکه پوست بخش‌هایی از بدن که معمولا دور از نور خورشید هستند متناسب با تعداد سیگارهای کشیده‌ شده در روز و سال‌های سیگار کشیدن، دچار آسیب می‌شوند. قبلا مطالعات روی اثر سیگار بر پوست متمرکز بود ولی بررسیهای اخیر ارتباط سیگار با سفید شدن مو و ریزش مو را نشان داده است.مکانیسمهای ایجاد سفیدی مو و ریزش مو توسط سیگار متعدد است ولی مهمترین مکانیسم پیشنهادی اثر انقباضی بر عروق ریز پاپیلای مو است.انقباض عروق ریز پاپیلری موجب کاهش خونرسانی به مو میشود که همین امر باعث از دست رفتن زودرس رنگدانه مو میشود. با توجه به عوارض متعدد سیگار بر پوست و موی خانمها توصیه میشود، خانمهایی که خواهان پوستی شاداب و جوان هستند و نمی خواهند که آثار پیری زودتر از موعد در چهره آنها ظاهر شود، از مصرف هر نوع دخانیات پرهیز کنند.