بالا رفتن سن افراد طبیعتا ظهور خطوط و چین و چروک های پوست را در پی خواهد داشت وگاهی عدم رعایت نکات مراقبت از پوست می تواند بروز این نشانه های افزایش سن را زودتر از موعد خود نشان دهد. با شناخت پوست و خطوط صورت می توان از بروز زود هنگام آن جلوگیری و جهت درمان آن اقدام نمود.

a15خطوط با منشا اپیدرم یا لایه ی سطحی پوست

این خطوط می تواند بعلت خشکی پوست با زمینه ی ژنتیک ،ضخیم شدن لایه ی شاخی سطح پوست یا هایپر کراتوز،مصرف بیش از حد داروهای لایه بردار یا شستشوی زیاد با شوینده های نامناسب باشد. در این موارد بسته به عامل زمینه ای استفاده از داروهای لایه بردار در موارد ضخامت پوست،آبرسانی به پوست ،استفاده ی کمتر از شوینده ها و مصرف شوینده ی مناسب (صابونها بعلت ph قلیایی شوینده ی مناسبی نیستند) توصیه می گردد.

خطوط ناشی ازلایه های زیرین پوست( درم)

این خطوط می تواند بعلت روند پیری پوست ناشی از کاهش جریان خون وکاهش اکسیژن رسانی پوست بعللی مانند سیگار ،افزایش رادیکالهای آزاد یا روندآسیب دیدن پوست در اثر نور آفتاب باشد.

دراین حالت قطع سیگار ،استفاده ازمواد آنتی اکسیدان نظیر سبزیجات رنگی مانند فلفل دلمه ای ، هویج ،گوجه فرنگی ،کلم بروکلی ومیوه ها یی نظیر انگور وسیب قرمز واستفاده ی صحیح از ضدآفتاب وبهبود خونرسانی پوست واستفاده از ترکیبات لایه بردار نظیر اسیدهای میوه توصیه می گردد. برای درمان این خطوط اقداماتی نظیر RFوپی ار پی جهت لیفتینگ و تحریک بافت به کلاژن سازی استفاده می گردد .

خطوط ناشی از تحلیل بافتهای زیرپوست

این خطوط ناشی از تحلیل بافت چربی است ودر سنین بالاتر دیده می شود.دراین حالت خطی افقی مایل به پایین وخارج در زیر برجستگی گونه دیده می شود.خط خنده عمیق تر وواضح تر می شود.

در امتدادخط خنده و کنار خارجی دهان خطوطی ایجاد می گردد. برای درمان این خطوط از فیلرها یا پرکننده ها نظیر ژل برای حجم های کم وچربی برای حجم های بیشتر استفاده می کنیم.این پرکننده ها با حجم دهی به بافت های زیرین خطوط را پرکرده وظاهر جوانتری به چهره می دهند.

خطوط ناشی از عضلات

این خطوط ناشی از انقباض عضلات است که یاصرفا درحالت انقباض عضلات دیده می شود ویا در حالت استراحت نیز وجود دارد.درمان این خطوط بااستفاده از بوتاکس ولیزر می باشد.