mahsho n2مه شو: در این مقاله به برخی از مهمترین نکات مراقبت از ناخن های دست و پا می پردازیم:

1- از (سنگ) سنباده به جای سوهان استفاده کنید و در همان جهتی که ناخن های خود را سوهان می کردید، سنباده بزنید.

2- هرگاه دست های خود را با مرطوب کننده های مناسب مرطوب می کنید، ناخن های خود را نیز مرطوب سازید زیرا ویتامین E و کلاژن برای ناخن ها نیز بسیار مفید هستند.

3- سعی کنید زیاد از پاک کننده های شیمیایی و الکل ها برای پاک کردن لاک ناخن خود استفاده نکنید زیرا اینگونه پاک کننده ها موجب شکنندگی ناخن می شوند.

4- هنگام باغبانی و انجام کارهای سخت و خشن و زمان تماس با مواد پاک کننده قوی و انواع شوینده ها حتما با دستکش دستان و ناخن های خود را بپوشانید تا از هر نوع آسیبی آنها را حفظ نمایید.

5- همیشه ناخن های پا را در یک خط مستقیم کوتاه کنید و بگیرید زیرا کوتاه کردن ناخن ها در منحنی های عمیق می تواند موجب خرد شدن ناخن ها و شکسته شدن آنها گردد. ناخن های شکسته نیز به داخل گوشت پا فرو می روند و انگشتان پا دردناک می شوند. ناخن های شکسته ای که در گوشت پا فرو می روند می توانند موجب آلودگی و عفونت انگشتان پا گردند. بنابراین، همیشه ناخن های خود را در یک خط صاف کوتاه کنید.

6- برای داشتن ناخن های محکم، سالم و خوش رنگ، ناخن های دست و پای خود را هفته ای 3 تا 4 بار به مدت 15 تا 20 دقیقه در روغن زیتون گرم قرار دهید.

7- به یک فنجان آب گرم 1 قاشق مرباخوری آب لیموی تازه اضافه نمایید. سپس ناخن های خود را در آن فرو برید. اینکار باعث روشن شدن رنگ ناخن و حذف لکه های موجود بر آن می شود.

8- با یک تکه پنبه آغشته به آب لیمو به آرامی ناخن های خود را پاک نمایید. سپس ناخن های خود را با آب گرم بشویید.

9- برای داشتن ناخن های زیبا و محکم، آنها را در روغن خردل گرم به مدت 15 تا 20 دقیقه قرار داده و به آرامی تمامی انگشتان و ناخن های خود را با آن روغن ماساژ دهید. این کار موجب بهبود گردش خون در ناخن ها می گردد.