mahsho fo2

مه شو: بر اساس نظر بهترین متخصصان تغذیه، ورزشکاران و کسانی که اهل ورزش هستند، به منظور داشتن انرژی بیشتر و بالا بردن راندمان کار باید از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنند زیرا کسانی که دو یا چند روز در هفته ورزش می کنند با تغذیه نادرست، انرژی خود را از دست می دهند و احساس خستگی و کوفتگی زیادی خواهند کرد که در این صورت امکان دارد از ورزش کردن منصرف شوند زیرا آن را کاری طاقت فرسا تلقی خواهند کرد. اگر اهل ورزش هستید و به دنبال مواد غذایی انرژی زا می گردید، این مقاله را تا انتها بخوانید:

1- ماهی:

ماهی سرشار از پروتئین است و باعث رشد عضلات می شودد. ماهی به راحتی جذب بدن می گردد و از طرف دیگر، امگا 3 موجود در آن موجب کاهش التهاب مفاصل می گردد. مصرف پروتئین قبل از ورزش باعث کاهش خستگی عضلات می شود. بهترین متخصصان تغذیه توصیه می کنند 3 ساعت پس از ورزش، ماهی را در یک وعده غذایی اصلی خود بگنجانید.

mahsho fo10

2- هویج:

هویج حاوی سلنیوم و ویتامین C بالایی است که رادیکال های آزاد تولید شده در هنگام ورزش را از بین می برند. از طرف دیگر، هویج غنی از ویتامین A می باشد. در واقع، با خوردن یک فنجان هویج می توانید 60 درصد از ویتامین A بدن خود را تأمین کنید.هویج یک ماده ی غذایی عالی برای مصرف قبل و بعد از جلسات ورزش است. آب هویج حاوی مواد مغذی بیشتری است و هضم آن آسان تر می باشد. توصیه می کنیم اگر زمان را دارید بیشتر آب هویج مصرف کنید.

mahsho fo9

3- موز:

موز رطوبت بدن را تأمین کرده و ضامن احیای انرژی عضلات می باشد. پتاسیم و سدیم موجود در موز عامل تحرک عضلات است. علاوه بر اینها، موز سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. از آنجا که موز زود هضم است، منبع بسیار خوبی برای تولید انرژی محسوب می شود. بهتر است 30 تا 40 دقیقه قبل از ورزش، یک عدد موز میل نمایید. بر اساس نظر بهترین متخصصان تغذیه به منظور پیشگیری از هرگونه مشکل احتمالی، در روز بیشتر از سه موز نخورید. بنابراین، حد اعتدال را رعایت نمایید. کسانی که به موز حساسیت دارند، بهتر است از مصرف این میوه مفید اجتناب کنند.

mahsho fo4 - Copy

4- ارزن:

ارزن، سرشار از اسیدهای آمینه ی ضروری و به خصوص پروتئین است. از خواص ارزن می توان به تمیزکنندگی خون، کاهش فشارخون، تنظیم کنندگی حرارت بدن اشاره کرد. علاوه بر این موارد، ارزن ضد افسردگی است. این غله ی مفید سرشار از منیزیم، کلسیم و فسفر است که تمام این مواد مغذی به تولید انرژی کمک می کنند.

برای تهیه ارزن کافیست که به یک پیمانه ارزن، دو پیمانه آب اضافه کرده و در ظرف را بگذارید و اجازه بدهید بجوش آید. پس از جوش آمدن، شعله را کم کنید و بگذارید به مدت 20 دقیقه بجوشد و آب آن کشیده شود. از آنجا که ارزن سرشار از پروتئین است، بهترین متخصصان تغذیه توصیه می کنند که ارزن به عنوان یک غذای کامل 3 ساعت قبل یا بعد از ورزش مصرف شود. ارزن باعث می شود انرژی بگیرید و همچنین از خستگی و کوفتگی روز بعد از ورزش جلوگیری می کند. می توانید به پیاله ی حاوی ارزن خود، چند عدد بادام یا فندق پودر شده یا چند تکه پرتقال و کمی عسل اضافه کنید.

mahsho 11

5- تخم مرغ:

تخم مرغ دارای 50 درصد پروتئین است که این پروتئین ها دارای هشت اسید آمینه ی ضروری هستند که برای رشد و احیای عضلات و استخوان ها ضروری می باشند.علاوه بر این، تخم مرغ منبع بسیار عالی از کلسیم، آهن، فسفر، روی و ویتامین های A، B، D و E است.

بهترین متخصصان تغذیه بر این باورند که 20 تا 30 دقیقه قبل از ورزش بهتر است تخم مرغ مصرف گردد. برای ورزشکاران حرفه ای که ساعت ها تمرین و ورزش می کنند، تخم مرغ آب پز می تواند یک میان وعده ی مناسب بین جلسات تمرین باشد. البته برخی از ورزشکاران، پس از ورزش و برای کسب انرژی تخم مرغ می خورند.

بهتر است تخم مرغ های خانگی یعنی تخم مرغِ مرغ هایی که در هوای آزاد و به روش طبیعی پرورش می یابند را مورد مصرف قرار دهید زیرا آنها فاقد برخی از هورمون ها و آنتی باکتری ها هستند.

mahsho fo5

6- لوبیا:

لوبیا سرشار از فیبر، پروتئین، ویتامین های انرژی زای A، E، B و C می باشد. این ماده غذایی مفید دارای کلسیم، پتاسیم، فسفر و اسید فولیک بوده و گلوسید و چربی کمی دارد.

شما می توانید 2 تا 3 ساعت قبل از ورزش، لوبیا میل نمایید. متخصصان تغذیه توصیه می کنند که لوبیا را به طور منظم مصرف کنید، البته برخی افراد در هضم این مواد غذایی دچار مشکل هستند. بهتر است قبل از پخت، لوبیا را به مدت 8 تا 10 ساعت خیس کنید. این کار باعث می شود هضم آن آسان تر شده و مواد مغذی آن بهتر جذب شوند.

mahsho fo6