مه شو: رویا رویی با چین و چروک ها و خطوط چهره، امری کاملا اجتناب ناپذیر است.اما در عین حال، با رعایت برخی نکات ساده و تغییر عادات روزمره زندگی تا حد زیادی می توان بروز این چین و چروک ها را به تعویق انداخت.

انجمن جراحان پلاستیک امریکا، beautiful_skin_conditionsبرخی از این عادات نادرست را در مقاله ای معرفی کرده است:

1- استعمال دخانیات

سیگار کشیدن، شایع ترین علت بروز چین و چروک ها در سراسر دنیا شناخته شده است!

بررسی های انجام شده بر روی دوقلوها، این مطلب را کاملا اثبات کرده است.schlessinger متخصص پوست و جراح زیبایی، با تاکید بر این موضوع اعلام کرد که چنانچه برای سالهای طولانی تری خواستار پوستی سالم، جوان و شاداب هستید، سیگار، قلیان و از این قبیل را از زندگی خود کاملا حذف کنید.

2- رژیم غذایی

حتما این جمله قدیمی را شنیده ای که شما آنچه هستید که می خورید!

مصرف بیش از حد قند و شکر، نه تنها موجب افزایش وزن و بر هم زدن تناسب اندام فرد می شود، بلکه سلامت و زیبایی پوست را هم به طور جدی به مخاطره خواهد انداخت.

دکتر Rajapaksaمتخصص گوارش و مدافع سلامت و بنیانگذار TULA اعلام کرد،طی فرایندی مخرب به نام glycation، مولکول قند به پروتئین پوست ( منجمله کلاژن) چسبیده و آنرا سفت و پوست را تخریب می کند.

بنابراین در نتیجه از دست رفتن قابلیت ارتجاعی پوست و همچنین بروز پف و خطوط صورت، چهره مسن تر از آنچه هست، نمو دار خواهد شد.

به علاوه شکر و سایر کربوهیدرات های ساده با تاثیر بر سطح انسولین، موجب بروز التهابات در بدن شده و همین التهابات موجب تولید آنزیم هایی می شوند که کلاژن و الاستین را تخریب کرده و نهایتا پوست تضعیف شده و چین و چروک ها پدیدار می گردند.

توصیه می کنیم به طور جدی شکر و کربوهیدرات های ساده را محدود و در صورت امکان، قطع کرده و پوست خود را نجات دهید.

3-نوشیدن الکل

به عقیده دکتر Marotla، جراح پلاستیک، الکل موجب از دست رفتن آب و دهیدراته شدن بدن می شود،به عبارتی، صبح روزی که شب قبل الکل مصرف کرده اید، پوست شادابی خود را از دست داده وبا تکرار این عادت ، پوست به مروربه علت فقدان آب ،خاصیت ارتجاعی و کشسانی خود را از دست داده و دیگر طراوت گذشته را نخواهد داشت.

به علاوه الکل تاثیر مخربی بر ویتامین A خواهد گذاشت.این ویتامین یک آنتی اکسیدان بسیار مهم برای پوست و بدن محسوب شده و برای بازسازی و تولید سلولهای جدید، فوق العاده حیاتی است.در ضمن، این ویتامین در تولید کلاژن بی نهایت اهمیت دارد و از آنجائیکه کلاژن باعث خاصیت ارتجاعی پوست و انعطاف پذیری بیشتر و استحکام آن می شود، طبیعتا زمانیکه میزان کلاژن کمتر می شود، پوست هم خاصیت کشسانی خود را از دست داده و مسن تر به نظر می رسد.

4-آدامس

schlessinger تاکید می کند، در میان مراجعان من، افرادی که آدامس می جوند، خطوط بیشتری در قسمت لب پایین آنها دیده می شود.به علاوه جویدن آدامس نه تنها در بروز چین و چروک دور لب دخالت دارد، بلکه در دیگرمسائل ساختاردهانی هم بسیار تاثیر گذار است.با ترک این عادت، پوستی زیباتر داشته باشید.

5-عدم پاک کردن آرایش قبل از خواب

زمانیکه شبها بدون پاک کردن پوست صورت می خوابید، مواد آرایشی و البته آلودگی های محیطی که در طی روز بر سطح پوست متمرکز شده اند، به داخل منافذ پوست نفوذ کرده و با از بین بردن کلاژن و الاستین، موجب تخریب پوست می شوند.

فراموش نکنید حتی اگر آرایش هم نمی کنید، زمانیکه وارد منزل می شوید، صورت را از گرد و غبار و سایر آلودگی های محیطی پاک کرده و آنرا مرطوب سازید.در غیر اینصورت، سرعت روند پیری پوست را افزایش داده و زیبایی آن را خیلی زود از دست خواهید داد.

6-کشش پوست در هنگام آرایش

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که ضمن آرایش، پوست خود را می کشید، از همین حالا این عادت را کنار بگذارید.

هنگام آرایش چشم، پوست را نکشید.کرم را به ملایمت روی پوست پخش کنید و موقع پاک کردن آرایش هم اینکار را با ملایمت انجام دهید.

کشش پوست، به مرور موجب بروز خطوط و چین و چروک های اطراف چشم و سایر قسمت های پوست خواهد شد.

7-عدم استفاده از ضد آفتاب

در هر شرایطی، ضد آفتاب را فراموش نکنید!

گاهی برخی افراد به صرف اینکه ساعتهای زیادی را در منزل می گذرانند،از مصرف ضد آفتاب صرف نظر می کنند.

ضد آفتاب را حتی در منزل، بخصوص زمانیکه با کامپیوتر کار می کنید، استفاده نمایید.

در ضمن، استفاده از ضد آفتاب فقط خاص روزهای آفتابی نیست، در روزهای ابری هم ضد آفتاب را همراه خود داشته باشید.فقط چند دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند منجر به تخریب کلاژن پوست و به مرور بروز چین و چروک های جدی پوست شود.

وبرا متخصص پوست در نیویورک توصیه می کند، بسته به نوع پوست و شرایط منطقه ای که در آن زندگی می کنید، SPF مناسبی را در نظر گرفته و ترجیحا ضد آفتابی را انتخاب کنید که حاوی اکسید روی یا اکسید تیتانیوم باشد.

8-خواب

شاید تا به حال به این مسئله تا این حد جدی فکر نکرده باشید که نحوه خوابیدن شما چقدر می تواند در بروز چین و چروک ها یا جلوگیری از آن تاثیر داشته باشد.

توصیه بهترین دکترهای زیبایی این است که هنگام خواب، صورت خود را روی بالش قرار ندهید و سعی کنید به پشت بخوابید.در ضمن رو بالشی خود را از جنس ساتن یا پارچه های بسیار لطیف انتخاب کنید.اینکار تا حد زیادی ، بروز چین و چروک ها را به تاخیر خواهد انداخت.

زیبا و جوان بمانید.