حتما برای بسیاری از خانم ها اتفاق افتاده است که وارد سالن های زیبایی شده و پول زیادی صرف مانیکور می کنند ، اما به محض خروج ، ناخن ها ، زیبایی اولیه خود را نداشته و حتی بعضا بعد از گذشت یک یا دو روز ناخن ها ورقه ورقه می شوند.

البته امروزه این سالن ها راه های مختلفی برای ماندگاری بیشتر اثرات مانیکور پیشنهاد می کنند. مانیکور با ژل و یا جلا دادن ناخن ها با لاک . این روش ها بسیار سریع هستند ، زمان مورد نیاز برای خشک شدن ناخن را کاهش می دهند و البته از پوسته پوسته شدن ناخن نیز جلوگیری می نمایند. نتیجه ی کار سالن های زیبایی در استفاده از این روش ها ، بسیار درخشان و چشمگیر بوده و در خانه نمی توان نتیجه ای مشابه گرفت . مانیکور با ژل تقریبا دو هفته دوام می آورد. این در حالی است که مانیکور با لاک شکل خود را تا چهار هفته حفظ می کند.

اگر علاقه به داشتن ناخن های همیشه زیبا دارید ، این روش های مانیکور مناسب به نظر می رسند. اما آیا ژل مانیکور ، که در پروسه ی بکارگیری آنها از اشعه ی UV نیز استفاده می شود ، بی خطر هستند؟

چگونگی عملکرد ژل مانیکور

در مانیکور معمولی ، متخصصان زیبایی ابتدا از لاک پایه ، بعد از لایه ی دوم لاک و در نهایت از لایه ی نهایی لاک ( برای حفاظت از رنگ ناخن ها ) استفاده می کنند. متاسفانه لاک ها معمولی روی ناخن دوام چندانی نداشته و بعد از مدتی کم کم پاک می شوند. همیشه خانم ها بعد از لاک زدن از کارهایی مثل ظرف شستن و غیره ترس دارند ! زیرا اینطور فعالیت ها به رنگ پریده شدن ناخن ها سرعت می بخشد. تنها اگر خوش شانس باشید می توانید چند روزی با رنگ جدید لاک ناخن خود بدون مشکل سپری کنید.

مانیکور با ژل روندی متفاوت را طی می کند. اول متخصص ناخن از یک رطوبت گیر روی ناخن ها استفاده می کنند. سپس یک لایه ژل اولیه و بعد از آن سه لایه ژل رنگی روی ناخن ها بکارگرفته می شود. هر لایه ی ژل تقریبا به یک تا سه دقیقه زمان ، زیر نور UV ، برای خشک شدن نیاز دارد. زمانی که ناخن تحت تابش نور UV قرار می گیرد ، در دوام ژل بسیار موثر است. البته مانیکور با ژل بسیار هزینه بر می باشد.

لامپ های UV مورد استفاده در مانیکور بی خطر نیستند. بر اساس تحقیقات بنیاد سرطان پوست ، لامپ های مورد استفاده در سالن های زیبایی اشعه ی UVA تولید می کنند و این اشعه با ایجاد سرطان پوست و پیری زودرس ارتباط دارد.

با این وجود که این اشعه ی تولیدی بسیار ضعیف می باشد، تعداد جلسات 8 تا 14 در طول دو سال ، برای انباشته شدن صدمات و آسیب های جدی به پوست کافی است. حتی اگر خطر بروز سرطان پوست در اینگونه موارد کم باشد ، اشعه ی UV موجب ایجاد چین و چروک روی دست و پیری زودرس می شود. اشعه ی UV تنها عامل ایجاد خطر در مانیکور نیست. لاک های با دوام بالا برای داشتن ناخن هایی زیبا بسیار مناسب هستند ، اما این بدان معناست که پنهان شدن عفونت و قارچ زیر ناخن ها یی که برای هفته ها قادر به دیدنشان نیستید ، بسیار ساده است.

علاوه بر این ، رشد ناخن های مانیکور شده با ژل ، موجب از بین رفتن قسمت انتهایی ناخن می شود . وقتی لاک ناخن جابه جا می شود ، فضایی خالی به وجود می آورد و آب می تواند به راحتی در این فضا برای مدت طولانی باقی بماند . همین موضوع فضایی مناسب برای رشد باکتری و قارچ خواهد بود .