آرایش ناخن و استفاده از ژل مانیکور برای زیبایی دو چندان آن در سراسر دنیا طرفدار دارد. با این حال بی خطر بودن این ژل ها به بحث گسترده ای تبدیل شده است. در این مقاله به برخی از خطرات احتمالی در مورد آرایش ناخن و ژل مانیکور می پردازیم.

اثرات مخرب ژل ناخن در بسیاری از برنامه و مجلات پزشکی مورد بحث قرار گرفته است ، از جمله اینکه استفاده از ژل ناخن ممکن است باعث خشک شدن ناخن ها شود در عین حال که ظاهر زیبایی به آنها می بخشد. چه مواردی سبب می شوند تا مانیکور خطرناک بنظر برسد؟

یکی از متخصصین پوست برخی حقایق نگران کننده ای را در مورد آسیب های وارده به ناخن در اثر آرایش آن و استفاده از ژل بیان می کند و این به احتمال زیاد به روند تخریب ناخن در اثر استفاده از ژل می پردازد.

ـ قرار گرفتن در معرض اشعه UV

طبق تحقیقات صورت گرفته زمانیکه ناخن ها در معرض اشعه UV قرار می گیرند هرچند مدت زمان آن کم باشد اثرات مخرب بالقوه ای را ایجاد می کند. روند خشک شدن ناخن و قرار گرفتن در معرض اشعه ممکن است 8 تا 10 دقیقه بطول انجامد که طبق نظر کارشناسان بسیار مضر خواهد بود. طبق آخرین مطالعات صورت گرفته در این زمینه قرار گرفتن ناخن ها در معرض اشعه ماوراءبنفش بمدت 10 دقیقه خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش خواهد داد.

ـ استفاده از استون

اگرچه برای پاک کردن لاک ناخن استون بسیار مفید می باشد اما مصرف آن برای بستر و سطح ناخن بسیار مضر خواهد بود.پاک کردن ژل مانیکور نیازمند آن است که ناخن ها در استون شناور باشند. آیا می دانید که مواد شیمیایی موجود در آن نه تنها لاک بلکه ناخن را نیز نرم می کنند؟! در این حالت ناخن ها در شرایط بسیار آسیب پذیری قرار خواهند گرفت.

ـ پلینگ شدید برای حذف آن

مانیکورزن با استفاده از ابزار فلزی سطح نرم و صاف ناخن را می خراشد و بسیاری از افراد معتقدند که کبودی ناخن ها ناشی از آن است بخصوص زمانی که در استون شناور بوده اند و به اندازه کافی نرم و آسیب پذیر شده اند. پاک کردن یک ژل مانیکور ساده از روی ناخن عمر آن را تا حدود 50% کاهش می دهد. همچنین شستشو و تمیز کردن ممکن است باعث کبودی اطراف بستر ناخن شود که این امر خطر ابتلا به عفونت از جمله آنهایی که ناشی از باکتری استافیلوکوک می باشند را افزایش می دهد. همچنین عفونت های قارچی نیز ممکن است نمایان شوند.

نکات ایمنی

پس از اطلاع از خطرات آن و درک شرایط بسیاری از ما از انجام مانیکور و حذف ژل آن از روی ناخن های خود منصرف می شویم. با این حال یکسری اقدامات احتیاطی وجود دارند که میزان آسیب را به حداقل می رسانند که عبارتند از :

ـ از سالن آرایشی دیدن کنید که به جای اشعه UV از لامپ های LED استفاده می کند.

ـ قبل از شروع کار از کرم ضدآفتاب بر روی دستان خود استفاده نمایید.

ـ استفاده از دستکش مخصوص ضد UV در حین کار جهت جلوگیری از آسیب پوست دست.

ـ از تاپ کوت هایی استفاده کنند که حاوی مواد شیمیایی نظیر تولوئن و فرمالدئید نباشند.

آیا رفتن به سالن و استفاده از ژل مانیکور با توجه به اینکه از مضرات آن آگاه شدید ارزشش را دارد؟! شواهد بسیاری وجود دارند که ثابت می کنند این ژل ناخن بی خطر نیست پس اگر برای سلامتی خود ارزش قائلید بهتر است از آن استفاده نکنید.