ناخن های مصنوعی به خودی خود باعث عوارض نمی شوند بلکه چسب آن باعث نرسیدن هوا به ناخن ها می شود و به مرور زمان ناخن ها از حالت طبیعی خود خارج شده و خشک می شوند و حتی رنگ آن ها به صورت نارنجی کم رنگ در می آید.

در زنانی که از مانیکور و کاشت ناخن برای زیبا تر جلوه دادن ناخن ها استفاده می کنند التهاب پوست دور ناخن افزایش می یابد. برای چسباندن ناخن از حلال های مختلفی استفاده می شود بنابراین به دلیل حل شدن لایه محافظ ناخن در ناخن مصنوعی ، ناخن ها استحکام خود را از دست می دهند و حالت نرم شکل پیدا می کنند و آسیب پذیرتر می شوند. که در این صورت میکروب ها خصوصا عفونت های قارچی به راحتی وارد لایه زیرین ناخن خواهند شد. همچنین برای ترمیم ناخن از مواد ضد قارچ استفاده می شود ، که متاسفانه باعث سوزش پوست کنار ناخن می شود.

زنانی که برای زیبا شدن ناخن های خود از مانیکور و کاشت ناخن استفاده می کنند در صورت خون آلود شدن دست و آلوده شدن قیچی و وسایل مورد استفاده باید رعایت احتیاط و مسائل بهداشتی را بکنند زیرا استفاده از این وسایل آلوده می تواند عفونت های ایدز و هپاتیت را به فرد دیگری انتقال دهد. ناخن از چند قسمت تشکیل شده است ، ماتریکس که باعث رشد ناخن ها می شود ؛ صفحه ناخن که سلول های آن شاخی شده و به حالت ضخیم در می آید ؛ فیتیکول ، لایه نازکی که روی ناخن قرار می گیرد ؛ بستر ناخن که زیر صفحه ناخن قرار می گیرد و باعث چسبیدن ناخن به سطح زیرین می شود ؛ هلال ناخن : شیار ناخن که قابل رویت نیست ؛ زیر ناخن (قسمتی از پوست که زیر لبه آزاد ناخن قرار گرفته و از بروز عفونت به داخل ناخن جلوگیری می کند).

بنابراین ناخن ها در اثر تغییرات طبیعی و غیر طبیعی ، بیماری های پوستی و دیگر بیماری های داخلی سیستم ایمنی مانند بیماری های دریچه قلب ، ریه ، صدف (پسوریازیس) ، عروقی باعث تغییر شکل ناخن می شوند و در این حالت آن ها به شکل چخماقی و فرو رفته ، انحنا یافته ، ضخیم شده ، شیار شیار شده ، در می آیند و لکه های رنگی روی ناخن ایجاد می شوند