شناخت رنگها

وقتی قرار است آرایش کنید، کدام رنگ را برمی گزینید؟ در آرایش صورت، رنگ کردن موی سر و حتی انتخاب رنگ لباس از کدام دانش بهره می جویید ؟ شناخت رنگها به شما کمک می کند تا در این راه بهتر عمل کنید. رنگها عموماً به دو گروه عمده رنگهای سرد و گرم تقسیم می شوند. رنگهای سفید و سیاه و به عنوان رنگهای خنثی شناخته می شوند. تمام رنگهایی که زودتر به چشم می آیند، رنگهای گرم هستند و رنگهایی که دیرتر بچشم می آیند رنگهای سرد خوانده می شوند، رنگهای سرد مانند سری خاکستری، زیتونی، دودی برای پوستهای روشن مناسبند. رنگهای گرم مانند سری شرابی، مسی، فندقی برای پوستهای تیره مناسب اند .

رنگهای گرم- قرمز، زرد، نارنجی رنگهای سرد- آبی، سبز، بنفش رنگهای خنثی- سفید، سیاه

عناصر تشکیل دهنده ی رنگ مو

تا پیش از سال 1900 میلادی، رنگ مو از رنگ های طبیعی استخراج می شد. در سال 1909 اسکولر، شیمیدان فرانسوی، نخستین رنگ موی مصنوعی را ساخت. به دنبال این نوآوری، اولین شرکت تولید کننده رنگ مو در فرانسه تأسیس شد. یک سال بعد، نام شرکت مذکور به «لورئال» تغییر یافت که امروزه هم بسیار شهرت دارد. محصولات این شرکت به سراسر جهان ارسال شد و موفقیتی بزرگ به دست آورد. دو ماده شیمیایی پایه در تمام فرایندهای رنگ کردن مو شرکت دارند :

ماده ی اول «پیروکسید هیدروژن» یا «اکسیدان» نام دارد. این ماده موجب حالت گرفتن مو و تثبیت رنگ آن می شود. استفاده از اکسیدان به مقدار زیاد، سولفور مو را خارج می کند. از دست رفتن سولفور مو نیز باعث زبری و نازکی تارهای مو می شود. در اکثر رنگ موها، میزان اکسیدان 30 درصد یا کمتر است. ماده ی دیگر تشکیل دهنده ی رنگ مو آمونیاگ نام دارد. این ماده قلیایی، در نتیجه ی ترکیب شدن اکسدان بارنگ اولیه ی مو، بصورت کاتالیزور عمل کرده و رنگ موها را روشن می کند. همچنین آمونیاک موجب جدا شدن کوتیکول و نفوذ رنگ به درون پوسته ی مو می شود.