w

اگر شما هم اگزما دارید خوب می‌دانید که برخی از لوازم آرایشی تحریک کننده پوست هستند و نباید در آرایش کردن از آنها استفاده کنید. ترکیبات برخی محصولات می‌تواند اگزمای شما را تشدید کند.و اما به چه ترکیباتی باید عمل کرد:

۱ -لانولین، گلیسیرین و Shea butter: شما ممکن است دو جین لوسیون یا شوینده در کمد حمام‌تان داشته باشید ولی ندانید چه چیزی باعث خارش و چه چیزی باعث نرمی پوستتان می‌شود. متخصصین توصیه می‌کنند به جای خرید شامپوهای بدن یا صابون و … تجاری مختلف به دنبال کرم‌هایی باشید که در ترکیباتشان لانولین، گلیسیرین و Shea butterدارند، چرا که این محصولات منجر به بهبود پوست و نرمی آنها می‌شود.

۲ - هیالورونیک اسید: با توجه به این که هیچ درمان قطعی برای اگزما وجود ندارد. شما می‌توانید از محصولاتی استفاده کنید که دارای هیالورونیک اسید هستند. این ماده به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود و منجر به جذب آب از اتمسفر اطراف پوست می‌شود. بنابراین کرم‌های حاوی هیالورونیک اسید پوستتان را نرم و مرطوب می‌کند.

۳ - نیاسینامید: در صورتی که لکه‌های قرمز رنگ ناشی از اگزما بر روی صورت دارید و مجبورید برای پوشاندن آنها از چندین لایه کرم آرایشی استفاده کنید، سعی کنید به جای آن از سرم یا کرم‌های حاوی نیاسین آمید که تحت عنوان ویتامین B6نیز شناخته شده است استفاده کنید چرا که این محصولات منجر به کاهش قرمزی ناشی از اگزما به واسطه تقویت سر پوست می‌شود و حتی به عنوان پایه آرایش نیز می‌تواند از این محصول استفاده کنید.ولی از چه محصولاتی باید اجتناب کرد:

۱ - گلیکولیک اسید، سالیسیلیک اسید و رتینول: یکی از دلایل اگزما، ضعف دفاع پوستی است که منجر به نفوذ محرک‌ها به پوست می‌شود و بنابراین آب پوست به راحتی تبخیر می‌شود. برای جلوگیری از خشک شدن بیشتر پوست و تحریک آن از محصولات حاوی این ترکیبات پرهیز کنید.

۲ - نگهدارنده‌ها : نگهدارنده‌ها مثل متیل پارابن یا بوتیل پارابن باعث می‌شود که ترکیبات آرایشی و محصولات مراقبت از پوست از عوامل خطرزا و رشد باکتری‌های مضر در امان بماند ولی این ترکیبات می‌تواند منجر به بروز التهاب شود و بنابراین بیماران اگزمایی باید از مصرف آن پرهیز کنند. بهتر است به جای این محصولات از نگهدارنده‌های طبیعی مثل عصاره گریپ فروت در صورت امکان استفاده کنید.

۳ - معطر‌کننده‌ها: محصولات حاوی معطرکننده‌ها می‌تواند بروز اگزما را تشدید کند. بنابراین جهت پیشگیری از این عارضه صرفاً از محصولاتی استفاده کنید که ویژه پوست‌های حساس هستند و عطردهنده ندارند و برچسبی با عنوان Fragrance - Free بر روی آن درج شده باشد.