هنگام انتخاب آرایش دو نکته مهم را در مورد پوست خود باید بدانید. اولین نکته رنگ پوست شماست. یعنی میزان تیرگی و روشنی پوست خود را باید در نظر بگیرید. نکته دوم زیررنگ پوست شماست. یعنی پوست شما رنگ گرم یا سرد دارد که برای تشخیص آن دقت بیشتری نیاز دارید. پس از تشخیص این دو مورد، می توانید، رنگ کرم پودر، رژ گونه، هایلایتر، رژلب و سایه چشم خود را به گونه ای انتخای کنید که مکمل رنگ پوست شما باشد.

الف)تعیین رنگ پوست و زیررنگ پوست

1-در یک نور طبیعی به پوست خود نگاه کنید. رنگ پوست آن رنگی است که در نگاه اول می بینید و تیره و روشنی پوست را در نشان می دهد. در یک نور طبیعی قرار گرفته و از نزدیک به پوست خود نگاه کنید و رنگ اولیه پوست خود را تعیین کنید. اگر رنگ پوست شما عاجی یا کرم رنگ باشد در گروه پوست های روشن قرار دارید. اگر رنگ پوست شما متمایل به برنز و کاراملی است، در ردیف رنگ های متوسط قرار دارید. اگر پوستتان به رنگ شکلات یا قهوه است، پس دارای پوستی تیره هستید.

2-برای تعیین زیر رنگ پوست خود از یک تکه کاغذ استفاده کنید. در برابر آینه بایستید و یک تکه کاغذ کاملا سفید را جلوی قسمتی از صورت بگیرید. سپس پوست خود را با سفیدی کاغذ مقایسه کنید. اگر پوست شما نسبت به کاغذ زردتر است، دمای رنگ پوستتان گرم است. اگر پوستتان نسبت به سفیدی کاغذ، تناژ صورتی دارد، دمای پوست سر است. اگر پوست شما نه زد و نه صورتی و چیزی بین این دو رنگ یعنی هلویی است، شما دارای دمای پوست طبیعی هستید.

3-به پوست قسمت درونی مچ دست خود نگاه کنید تا زیر رنگ پوست خود را واضح تر تعیین کنید. اگر آزمایش کاغذ سفید، پاسخ دقیقی به شما نداد، نگاهی به پوست قسمت درونی مچ دست خود بیندازید. نزدیک یک پنجره بایستید و یا در خارج از منزل در نور طبیعی قرار بگیرید و دست خود را بالا نگه دارید. با دقت به پوست خود نگاه نکید. اگر رگ های موجود در قسمت درونی مچ دست تناژ آبی یا بنفش داشت، دارای پوستی سرد، اگر تناژ سبز داشت دارای پوست گرم و اگر برخی سبز  برخی آبی بود دارای پوستی طبیعی هستید.

ب) انتخاب کرم پودر مناسب

1-کرم پودری انتخاب کنید که با رنگ پوست و زیررنگ پوست شما هماهنگ باشد. روی برچسب موجود در شیشه کرم پودر ها معمولا تناژ رنگی آن نوشته شده و می وانید به آن اعتماد کید. همینطور می توانید مقدار کمی از آن را آزمایش کنید.

2-کرم پودر را روی چانه و زیر استخوان فک آزمایش کنید. مهم است که کرم پودر روی صورت امتحان شود نه روی مچ و گردن. چون صورت جایی است که کرم پودر روی آن قرار داده می شود. اگرچه رنگ کرم پودر نباید خیلی با رنگ گردن نیز تفاوت داشته باشد. با امتحان کرم پودر روی استخوان فک، می توانید هماهنگ بودن آن را با صورت و گردن ببینید.

3-رنگ کرم پودر روی صورت را در نورهای مختلف مشاهده کنید. زیر نور سفید، نور زرد و نور طبیعی رنگ کرم پودر متفاوت خواهد بود. برای دیدن رنگ اصلی کرم پودر، سعی کنید در نور طبیعی قرار بگیرید.

4-اگر کرم پودر با صورت شما هماهنگ باشد، پس از قرار گرفتن روی پوست ناپدید خواهد شد و فقط حالت یک دست کردن را به پوست می دهد و تغییر رنگ مشاهده نخواهید کرد.

5-اگر رنگ متناسب با پوست خود را پیدا نمی کنید، آن را خلق کنید. بسته به رنگ پوست و زیر رنگ پوست شما، ممکن است کرم پودر با رنگ متناسب پیدا نکنید. بنابراین می توانید دو رنگ را با یکدیگر مخلوط رده و یا مقداری رنگ تیره یا روشن به آن اضافه کنید تا رنگ کرم پودر متناسب با پوست شما شود. این کار نیاز به تجربه زیادی دارد پس صبور باشید. برای این کار، ابتدا کرم پودری با رنگ روشن تر از پوست خود انتخاب کرده و با اضافه کردن کرم پودر برنز آن را تیره تر کنید.

ج) انتخاب رژ گونه مناسب

1-رژ گونه هلویی برای پوست گرم و روشن مناسب است. رنگ هلویی رنگی روشن و ملایم است که تضاد شدیدی با رنگ روشن پوست شما نخواهد داشت. همچنین رنگ نارنجی ملایمی که در هلویی وجود دارد می تواند باعث هایلایت شدن زردی و گرمی موجود در پوست شود.

2-رنگ آلویی برای پوست روشن با تناژ سرد بهتر است. رنگ آلویی با پوست روشن و سرد شما تضاد زننده ای ایجاد نخواهد کرد و مکمل تناژ آبی و صورتی پوست شما خواهد بود.

3-رژ گونه ارغوانی برای پوست های طبیعی و با تناژ گرم. این رنگ پوست به عنوان زیتونی معرفی شده است. رژ گونه ارغوانی برای رنگ پوست زیتونی مناسب خواهد بود.

4-اگر پوست طبیعی و سرد دارید، رژ گونه آلویی و صورتی انتخاب کنید. این رنگ ها هماهنگی مناسبی با ته رنگ آبی و صورتی پوست خواهد داشت و تضاد تندی ایجاد نخواهد کرد و همچنین به قدری سبک نیست که روی پوست مشخص نباشد.

5-رژ گونه نارنجی با پوست تیره و گرم شما هماهنگی دارد. رنگ پوست شکلاتی و با تناژ گرم دارید، رژ گونه نارنجی انتخاب کنید. بر خلاف تند بودن رژ گونه نارنجی روی سایر رنگ های پوست، روی پوست شما بسیار زیبا و ملایم خواهد بود.

6-توت فرنگی براق برای پوست تیره و سرد. این رنگ رژ گونه تناژ آبی و قرمز و صورتی و سردی پوست را خنثی خواهد کرد. همچنین رنگ تیره پوست شما را زیبا جلوه خواهد داد.

ج) انتخاب هایلایتر مناسب

1-هایلایتری با درخشندگی سفید برای پوست روشن خود انتخاب کنید. هایلایتر ها با درخشندگی یخی، عاجی روی پوست روشن زیبا خواهد شد. اگر فکر می کنید صورت شما را رنگ پریده نشان خواهد داد، ابتدا رژ گونه مناسب را به گونه ها زده سپس از هایلایتر بالاتر از آن استفاده کنید.

2-هایلایتر هلویی برای پوست طبیعی با پایه سرد خود انتخاب کنید. رنگ هلویی هایلایتر باعث جلوه دار شدن تناژ سرد پوست شما خواهد شد و به پوست طبیعی و سرد شما گرمیخواهد بخشید.

3-هایلایتر طلایی روی پوست طبیعی با تناژ گرم استفاده کنید. پوست طبیعی و گرم، خود به خود در تابستان تیره تر نشان داده می شود. هایلایتر با رنگ طلایی، روی پوست طبیعی و گرم حالتی مشابه ایجاد خواهد کرد.

4-هایلایتر رزگلد و برنز با پوست تیره متناسب خواهد بود. مطمئن باشید که هایلایتر شما ارای رنگدانه های مناسبی باشد چون از هایلایتر روشن استفاده نمی کنید. از استفاده هرگونه رنگ شیری و کرم اجتناب کنید، زیرا به جای تازه و درخشنده نشان دادن پوست شما، آن را کدر و خاکستری نشان خواهد داد.

د)انتخاب سایه چشم مناسب

1-اگر پوست روشن دارید از رنگ های ملایم تری استفاده کنید. رنگ های ملایمی مانند صورتی، بژ و طلایی می توانند هارمونی ایجاد کرده بدون اینکه تضاد زیادی با پوست روشن شما داشته باشند. می توانید از این رنگ ها به عنوان زیر سایه استفاده کرده و روی آن در گوشه درونی و مرکز پلک خود سایه براق استفاده کنید.

چند نکته به عنوان تذکر:

از رنگ ها پر رنگ و تند اجتناب کنید.

اگر زیر رنگ پوست شما گرم باشد، صورتی و بژ می تواند برای شما عالی باشد.

طلایی و برنز مناسب پوست هایی با زیر رنگ سرد است.

2-سایه کاراملی و عسلی روی پوست های نرمال، حالتی طبیعی ایجاد خواهد کرد. این رنگ های گرم باعث جلوه بیشتر رنگ پوست شما شده و از تند و خیره شدن میکاپ جلوگیری خواهد کرد. همچنین افراد دارای پوست نرمال، می توانند از رنگ های پر نگ تر و براق تر و پاستلی استفاده کنند.

رنگ کاراملی برای پوست های نرمال با زیررنگ گرم بسیار مناسب است.

سایه عسلی روی پوست های نرمال با زیررنگ سرد، عالی خواهد شد.

3- اگر پوست تیره و شکلاتی دارید، از سایه با رنگ های متالیک سوخته و گروه روشن رنگ های توتی استفاده کنید. در این حالت پوست تیره شما تا جای ممکن جلوه بیشتری داشته و عمق می گیرد. رنگهای متالیک تیره مانند مسی و برنز روی چشمان شما عالی به نظر می رسند.

ه) انتخاب رژ لب مناسب

1-رژ لب صورتی پوست های خیلی روشن جلوه دار خواهد شد. برای آرایش روزانه، رژ لب های صورتی و یا برق لب های شفاف روی پوست های روشن زیبا است. برای آرایش های خاص و مهمانی های مهم، می توانید از صورتی پررنگ تر و یا قرمز نیز استفاده کنید.

2-افراد با پوست روشن با زیر رنگ سرد، رژ لب قرمز استفاده می کنند. رژ لب قرمز تیره باعث سردتر نشان دادن پوست خواهد شد بنابر این باعث جلوه بیشتر پوست سرد شما خواهد شد و همچنین باعث روشن تر نشان دادن پوست خواهد شد.

3-انواع رژ نارنجی، مناسب پوست های روشن با زیر رنگ گرم است. وجود رنگ نارنجی در رژ لب شما، باعث جلوه بیشتر پوست شده و آن را روشن تر نشان خواهد داد.

4-انواع رژ لب بی رنگ، صورتی و قرمز برای پوست نرمال، مناسب هستند. اگر رنگ پوست شما نه روشن و نه تیره است، رنگ های زیادی وجود دارند که می توانید برای رژلب خود انتخاب کنید. برای آرایش روزانه استفاد از رنگ های صورتی طبیعی و عنابی مناسب بوده و باعث روشن تر نشان دادن رنگ طبیعی لب خواهد شد. اما اگر برای مهمانی شب میکاپ می کنید، انتخاب صورتی مایل به قرمز و براق بسیار مناسب خواهد بود.

برای پوست با زیر رنگ گرم، ارغوانی و برای پوست با زیر رنگ سرد، قهوه ای مناسب تر خواهد بود.

5-افراد با پوست تیره از رنگ بنفش و توتی استفاده می کنند. رنگ پوست تیره، با رژ لب تیره تر از پوست به خصوص بنفش و توتی تیره، جلوه دار تر خواهد شد. زرشکی تیره نیز روی پوست های شکلاتی، زیبا خواهد شد.

زرشکی روی پوست های گرم، و بنفش روی پوست های سرد، عالی خواهد شد.